Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Engsö
Gunhild i Göteborg 1951-12-29
Gunhild i Göteborg 1951-12-29
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1866
  Varv Nyköpings Mekaniska Verkstad, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr 2569
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFQR, senare SEMO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,94 meter 31,78 meter
  Största bredd 4,90 meter 5,10 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 122/71 69/39
  Maskineri 1 x Nyköping ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 216 passagerare -
  Historik
  1866-07-28 Sjösatt.
  1866-08-18 Levererad av Nyköpings Mekaniska Verkstad som Engsö till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 36.200 rdr rmt. Trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Horn - Stallarholmen - Tynnelsö - Strängnäs - Hässelbyholm - Frösåker - Ängsö.
  1867-10-25 Propelleraxeln går av vid Stallarholmen vid färd från Strängnäs mot Stockholm. Bogseras av ångfartyget Westerås till Stockholm.
  1869-05-11 Propelleraxeln går av på Prästfjärden, öster om Stallarholmen vid färd från Stockholm mot Strängnäs. Bogseras av ångfartyget Strengnäs till Stallarholmen.
  1871-09-18 Kolliderar ca. kl. 19.00 med Stockholms stads ångslup Staden på Riddarfjärden, Stockholm vid färd från Eldkvarn mot Mälartorget. Staden kör in i babords sida på Engsö som får ett stort hål och körs till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation.
  1873-04-30 Såld till Strengnäs Ångbåts AB, Strängnäs för 40.000 rdr rmt. Ny hemort Strängnäs. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Ängsö.
  1876-04 Flyttas till traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Björsund.
  1877-07-15 Fastnar i Nockeby bro vid en lustresa från Stockholm till Vik. Engsö och ångfartyget Runan, som båda är ute på lustresor, ska samtidigt passera bron vid Nockeby. Båda vill köra först vilket gör att de kör emot varandra och kilas fast i broöppningen. Ångfartyget Brage kommer till platsen och försöker dra loss de båda fartygen men misslyckas. Fartygen kommer loss efter mer än tre timmar sedan man med yxa fått hugga av en del av ena brosidan. Båda fartygen går efter avslutade lustresor till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation av skadorna.
  1878-04 Flyttas till traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Kungsör.
  1878-08 Strengnäs Ångbåts AB går ihop med Tynnelsö Ångrederibolag och bildar Strengnäs Rederi AB, Strängnäs.
  1879-04 Flyttas till traden Stockholm - Lagnö - Nybyholm - Hjulsta - Ängsö.
  1881-03-31 Såld till kronolots Johan August Österman, Koslvik, Yxlan för 17.000 SEK och omdöpt till Blidö. Ny hemort Blidö. Trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Rindösund - LIndalssundet - Gällnö - Skälvik - Träskö - Husarö - Blidösundet - Solö - Hysingsvik.
  1882-07-01 Grundstöter ca. kl. 23.30 på Skalmholmsudden i Blidösundet. Tar sig loss ca. kl. 13.00 dagen efter med hjälp av domkrafter som hämtats från Furusunds Sip & Varfvs AB. Kör därefter för egen maskin till Stockholm för undersökning och reparation.
  1882-12-04 Uthyrd under december till Skånska Spritfabriks AB, Kristianstad. Gratistrafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Fjäderholmen där försäljning av brännvin och konjak sker.
  1884-04 Flyttas till traden Stockholm - Vaxholm - Rindösund - Lindalssundet - Gällnö - Skälvik - Träskö - Husarö - Blidösundet - Räfsnäs - Gräddö - Sterbnäs - Harg - Backa - Rörvik - Nor.
  1886-03-15 Såld till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag, Ljusterö för 15.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockhom - Vaxholm - Blidösundet - Nor.
  1886-08-22 Propelleraxeln går av i höjd med Norrström i Blidösundet vid en lusttur till Blidö kyrka med ca. 200 passagerare ombord. Fartyget kan inte fortsätta sin färd utan passagerarna sätts i land. Blidö bogseras senare på dagen till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm av ångfartyget Herkules.
  1887-07-17 Grundstöter ca. kl. 18.00 vid Rödlöga vid färd från Svenska Högarna mot Furusund under en lustresa. Fartyget fastnar på grundet och börjar läcka och passagerarna får fortsätta färden hemåt med en rospiggsskuta.
  1887-07-20 Dras loss av bogserbåten Thor från Stockholms Transport & Bogserings AB som bogserar fartyget till Ekensbergs Varf i Stockholm för reparation.
  1887-07-30 Åter i trafik.
  1887-11-02 Kolliderar ca. kl. 08.00 på Strömmen i tät dimma med ångslupen Hildur. Hildur, som kommer från Tegelviken, kör in i babordssidan på Blidö, som får ett stort hål och börjar läcka. Blidö körs till varv för reparation.
  1889-04 Omdöpt till Ljusterö. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Rindösund - Lindalssundet - Nolvik.
  1890-03-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 15.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet - Ljusterö - Edö - Husarö - Lådna - Djurö - Möja.
  1890-08-02 Kolliderar på kvällen med ångslupen Falken på Saxarfjärden, Norr om Vaxholm. Falken får ett stort fål på stävens babordssida. Ljusterö bogserar, efter incidenten, Falken in till Stockholm för reparation.
  1891-03 Ombyggd och renoverad vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1894 Ny ångmaskin från Atlas Mekaniska Verkstad och ny ångpanna installeras vid Mälarvarvet, Stockholm. Ny effekt 140 hk, 103 kW.
  1894-04-11 Ommätt. Mått 31,94 x 4,90 meter. Nytt tonnage 112/76.
  1896-04-21 Ommätt. Nya mått 31,66 x 5,08 meter. Nytt tonnage 106/69.
  1896-05 Traden ändras till Stockholm - Vaxholm - Rindösund - Lindalssundet - Ljusterö - Lådna.
  1900-05 Flyttas till traderna Stockholm - Vaxholm - Rindö - Ramsö - Lindalssundet samt Stockholm - Vaxholm - Blidösundet - Rådmansö - Nor (söndagar).
  1901-03-16 När Waxholms Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB går ihop och bildar Waxholms Nya Ångfartygs AB följer fartyget inte med. Det behålls tills vidare av det gamla bolaget Waxholms Ångfartygs AB. Uthyrd till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Muskö - Häringe - Nynäshamn.
  1901-11-20 Grundstöter i Vitsgarnssund mellan Vitsgarn och Björnholmen, norr om Muskö vid färd från Stockholm mot Nynäshamn. Fartyget springer läck men kan ta sig för egen maskin till Dalarö där lasten lossas. Går sedan under länspumpning till varv i Stockholm för reparation.
  1902-06-23 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm och omdöpt till Gunhild. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Tappström - Slut - Säbyholm.
  1911-04 Ombyggd vid Ekensbergs varf, Stockholm. Ny mellandäcksbyggnad.
  1911-05-12 Ommätt. Nya mått 31,78 x 5,10 meter. Nytt tonnage 111/82.
  1914-04 Används från och med nu på flera olika trader.
  1917-06 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 34.500 SEK. Hemort Stockholm.
  1920-04 Insatt i trafik på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Björsund.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1933-03 Uthyrd till Johan Wiktor Rickander, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Klara strand) - Kungshättan - Drottningholm.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 5.000 SEK. Hemort Stockholm.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 5.000 SEK. Hemort Stockholm. Trafik på traderna Stockholm - Kungshättan - Drottningholm, Stockholm - Hässelby - Lambarön - Färjestaden - Ilända, Stockholm - Hillersjö och Stockholm - Eldgarn - Fånöö.
  1939-03-30 Såld till Oskar Martin Ekström, Norrköping för 5.500 SEK. Ny hemort Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Säter - Kvarsebo - Mauritzberg - Gryt.
  1941 Trafik på traden Norrköping - Kvarsebo.
  1942-04 Såld till Georg Fallander, Karlsborg för 15.000 SEK. Ny hemort Karlsborg. Trafik på Vättern, traden Karlsborg - Motala.
  1943-04-06 Såld till Rederi AB Karlsborg - Motala, Karlsborg för 13.000 SEK. Hemort Karlsborg.
  1944 Flyttas till traden Karlsborg - Vadstena.
  1945 Upplagd.
  1949-11-05 Såld till Hugo Werner Selander, Göteborg för 6.500 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1951 Totalt ombyggd. Motoriserad med en Avance, 120 hk, 88 kW. Motorn är begagnad, byggd ca. 1931. Fritidsbåt för fisketurer.
  1951-07-23 Ommätt. Mått 31,78 x 5,10 meter. Nytt tonnage 69/35.
  1954 Omändrad till pråm. Motorn uttagen.
  1958 Skrotad.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Strengnäs Ångbåts AB
Tillbaka till Strengnäs Rederi AB
Tillbaka till Ljusterö Ångfartygs Rederibolag
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Johan Wiktor Rickander
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Oskar Martin Ekström
Tillbaka till Rederi AB Karlsborg - Motala
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.