Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ettan
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1886
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 183
  Registernr 5607
  Fartygstyp Ångfärja, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tvåan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,38 meter 15,38 meter
  Största bredd 4,18 meter 4,18 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 43/25 43/25
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Ettan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Mariahissen - Mälartorget.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1912 Ombyggd med salong.
  1913 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 1.
  1921 Ombyggd.
  1923-08 Motoriserad med en dieselmotor på 40 hk, 29 kW.
  1940-09-26 Stockholms Ångslups AB meddelar att fartyget skrotades under september på Stockholms Ångslups AB:s varv.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.