Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tvåan
Mälaren 2 på Riddarfjärden, Stockholm
Mälaren 2 på Riddarfjärden, Stockholm
Foto: Detalj av vykort från Thure Ehrnlunds samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-05 PN Foto
* Sveriges Skeppslista 1919, S90 RA
* Sveriges Skeppslista 1935, S116 RA
  Byggd 1886
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 184
  Registernr 5608
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Ettan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,38 meter 15,38 meter
  Största bredd 4,18 meter 4,18 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 43/25 43/25
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 32 hk, 23 kW 32 hk, 23 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Tvåan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Mariahissen - Mälartorget.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1910 Ombyggd med salong.
  1913 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 2.
  1936-09-16 Avförd ur Skeppsregistret såsom skrotad.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.