Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/261
Färja 61/261 1971-05-21
Färja 61/261 1971-05-21
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S8-9
* De gula färjorna, 2010, S99
* Svensk Sjöfarts Tidning 12/1974, S64
* Sveriges Skeppslista 1973, S62
* Sveriges Skeppslista 2002, S114
* Sveriges Skeppslista 2003, S116
* Sveriges Skeppslista 2004, S118
* Sveriges Skeppslista 2005, S118
* Sveriges Skeppslista 2006, S122
* Sveriges Skeppslista 2007, S128
* Sveriges Skeppslista 2008, S132
* Sveriges Skeppslista 2009, S140
* Sveriges Skeppslista 2010, S137
* Sveriges Skeppslista 2011, S142
  Byggd 1963
  Varv Uddevallavarvet AB, Uddevalla
  Varvsnummer 529/361
  Registernr 10973
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJCZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 53,90 meter 27,35 meter
  Största bredd 9,02 meter 11,89 meter
  Djupgående 2,50 meter -
  Brt/Nrt 199/87 128/38
  Maskineri 2 x Scania-Vabis D11 Saknas
  Effekt 300 hk, 220 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 250 passagerare -
   48 personbilar -
  Historik
  1963 Levererad av Uddevallavarvet AB som Färja 61/261 till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1966-05 Flyttad till leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1969-09 Sliter sig i hårt väder från sina förtöjningar vid färjeläget på Gräsö och blåser upp mot land. När man upptäcker detta har vattennivån sjunkit och färjan står då hårt på grund. Man lyckas efter några försök dra loss färjan och hon förs till Öregrundsvarvet för reparation.
  1974 Såld till Östra Sveriges Skogsägare EF för 451.000 SEK och omdöpt till Ester. Ombyggd till buntverk.
  2001? Såld till HB Roslagens Skogshantering, Bergshamra och omdöpt till Signe. Förkortas till 27,53 meter. (Den andra delen säljs till Stig Sundell, Mariefred. Säljs vidare 2002-05-24 till Stefan Thiger, Enhörna och döpt till "JMS Lillan". Signal SGJU och regnr 16858. Säljs 2011-06-24 till Alandia Flis & Värme AB, Åland.)
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.