Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/279
Susanne A i Horsens, Danmark 2008-10-14
Susanne A i Horsens, Danmark 2008-10-14
Foto: Per Windhamn
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S9
* Svensk Sjöfarts Tidning 39/1969, 30
* De gula färjorna, 2010, S100
  Byggd 1969
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 426
  Registernr 11100
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 9099183
  Signal SJEP, numera dansk signal OZBE2
  Systerfartyg Färja 61/272 Färja 61/277 Färja 61/280 Färja 61/290
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 54,02 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,72 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,37 meter
  Brt/Nrt 358/157 469/140
  Maskineri 6 x Scania D11 R81 SF 2 x Volvo Penta D16M
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 7,5 knop 8 knop
  Kapacitet 180 passagerare -
   48 personbilar -
  Historik
  1969-08-21 Sjösatt.
  1969 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/279 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1971 Flyttad till leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1981 Flyttad till leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1988 Omdöpt till Felicia.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm .
  1996 Såld till Weiße Flotte GmbH, Stralsund, Tyskland och omdöpt till Schmarl. Ombyggd. Trafik på leden Warnowquerung - Rostock, Nordtyskland.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 900 hk, 662 kW, installeras..
  2003 Upplagd i Rostock när tunneln öppnas.
  2005-04 Utbjuds till försäljning hos Djurgårdsvarvet AB, Stockholm.
  2007-11-26 Såld till Jens Alfastsen, Stenderup, Danmark och omdöpt till Susanne A. Dansk signal OZBE2. Hemmahamn Horsens. Ombyggd.
  2012 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16M, 1.000 hk, 735 kW, installeras. Man miskar samtidigt från sex till två huvudmaskiner.
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.