Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/290
Prizna i Prizna, Kroatien 2001-07
Prizna i Prizna, Kroatien 2001-07
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerdokumenten från Sjöfartsverket i Riksarkivet, Läst 2020-05-16

* De gula färjorna, 2010, S101

* Båtologen 5/1976, S239
* Båtologen 5/1991, S224, 225
* Redaren 4/1991, S19
* Redaren 4/1992, S5
* Svensk Sjöfarts Tidning 48/1970, S27
* Ångbåten 49, maj 1980, S5

* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1970-09-04
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1970-10-28

* Sveriges Skeppslista 1971, S66
* Sveriges Skeppslista 1972, S64
* Sveriges Skeppslista 1973, S62
* Sveriges Skeppslista 1976, S38
  Byggd 1970
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 428
  Registernr 11177
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8971724
  Signal SJEV, SCKB, numera kroatisk 9A2151
  Systerfartyg Färja 61/272 Färja 61/277 Färja 61/279 Färja 61/280
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 54,04 meter
  Största bredd 11,72 meter 13,72 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 354/157 354/157
  Maskineri 6 x Scania Vabis D11 R81 SF -
  Effekt 900 hk, 660 kW -
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 220 passagerare 300 passagerare
   48 personbilar 60 personbilar
  Historik
  1970-09 Sjösatt.
  1970-10-22 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/290 till Statens Vägverk, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på leden Lilla Varholmen - Öckerö, Bohuslän.
  1980-03-08 Flyttad till leden Stenungsund - Almön, Bohuslän efter att Tjörnbron blivit påseglad.
  1981 Ombyggd med ny styrhytt och breddas till 13,72 meter. Byggs även om till linfärja.
  1981-12-07 Insatt på leden Vrångholmen - Instön, Bohuslän.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11 01 M01, 1.080 hk, 794 kW, installeras. Man minskar samtidigt från sex till fyra huvudmaskiner.
  1991-07-12 Såld till Lundby Industri & Handels AB, Göteborg för 1,3 milj SEK och omdöpt till Godsfärja 61-290. Ny hemort Göteborg. Ny signal SCKB.
  1991-07-12 Såld till Jadrolinija, Jugoslavien för 460.000 DEM och omdöpt till Prizna. Hemort Rijeka. Trafik på leden Prizna - Zigljen, Kroatien.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Nohab-Polar, 970 hk, 714 kW, installeras. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.