Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/298
Kajsa-Stina på Fårösundsleden, Gotland 2021-05-13
Kajsa-Stina på Fårösundsleden, Gotland 2021-05-13
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1976
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 108
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMKJ
  Systerfartyg Färja 61/301 Färja 61/303 Färja 61/304 Färja 61/323
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 54,02 meter
  Största bredd 13,70 meter 13,70 meter
  Djupgående - 3,50 meter
  Brt/Nrt - 370/149
  Maskineri 4 x Volvo Penta 4 x Volvo Penta TAMD 102A
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.278 hk, 940 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 298 passagerare
   50 personbilar 50 personbilar
  Historik
  1975-12-11 Sjösatt.
  1976-05-02 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/298 till Statens Vägverk, Stockholm. Då färjan är för bred för att kunna passera Trollhätte kanal skärs babords utkragning av före leveransen. Denna svetsas dit igen efter ankomsten till Göteborg.
  1976-06-30 Insatt i trafik på leden Finnsbo - Skår, Lysekil.
  1988 Flyttad till leden Fårösund - Broa, Gotland och omdöpt till Kajsa-Stina.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1995-04-01 Reservfärja på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2000 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 102A, 1.278 hk, 940 kW, installeras.
  2002-04-20 Grundstöter på morgonen i tät dimma vid Fårösunds norra inlopp vid färd från Stockholm där fartyget upprustats. Ett av de två propelleraggregaten skadas och en stor mängd hydraulolja läcker ut. Orsaken till grundstötningen är dålig sikt och oklar radarbild. Ett av Kustbevakningens miljöskyddsfartyg kommer vid lunchtid till platsen för att ta upp oljan som läckt ut.
  2004-07-22 Maskinhaveri på en av fartygets huvudmaskiner. Fartyget fortsätter i trafik med reducerad hastighet.
  2004-07-23 Tas ur drift för reparation. Åter i trafik på kvällen.
  2006-12-04 Assisterar Destination Gotlands färja Gotlandia då hon skall förtöja vid Marinvarvet, Fårösund. Med kranbil ombord lägger man ut fartygets ankare som väger ca sju ton.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2013 Ombyggd vid Tenö varv AB, Vaxholm. Ny styrhytt.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.