Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/323
Svanhild vid Björkö, Öckerö 2013-07-11
Svanhild vid Björkö, Öckerö 2013-07-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1985
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 139
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8409070
  Signal SFIB
  Systerfartyg Färja 61/298 Färja 61/301 Färja 61/303 Färja 61/304
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 65,50 meter 65,50 meter
  Största bredd 13,90 meter 13,90 meter
  Djupgående 3,70 meter 3,70 meter
  Brt/Nrt 373/- 373/-
  Maskineri 4 x Volvo Penta TAMD 121 2 x Volvo Penta D16 IMO Tier III
  Effekt 1.104 hk, 812 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 10 knop 10 knop
  Kapacitet 297 passagerare 297 passagerare
   52 personbilar 40 personbilar
  Historik
  1985-05-30 Sjösatt.
  1985-09-20 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/323 till Statens Vägverk, Stockholm. Byggnadskostnad ca 14 milj SEK. Trafik på leden Kolhättan - Svanesund, Stenungsund.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 1.104 hk, 812 kW, installeras.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Svanhild. Fortsätter på samma led.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2008-01 Insatt i trafik på leden Lilla Varholmen - Björkö, Öckerö.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2012 Ombyggd vid Fridhems varv, Lysekil. Styrhytten breddad och moderniserad.
  2018-07 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D13MH IMO Tier III, 1.200 hk, 882 kW, installeras. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner. Testbänk åt Volvo Penta.
  2021-04-08 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16 IMO Tier III, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö. Testbänk åt Volvo Penta.
  2021-04-14 Lämnar Björkö för att gå till Öregrund via natthamnar i Landskrona, Simrishamn, Oskarshamn och Nynäshamn. Ankomst till Gräsö färjeläge, Öregrund 23 april kl. 22.00.
  2021-04-24 Sliter sig ca. kl. 04.00 i den hårda vinden från förtöjningarna vid Gräsö färjeläge och driver på grund strax söder om färjeläget. Åter flott och förtöjd vid färjeläget kl. 22.30 samma kväll.
  2021-05-21 Insatt i trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.