Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/223
Mudd vid Ingmarsö 1995-12-14
Mudd vid Ingmarsö 1995-12-14
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta    
  Byggd 1957
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr 13071
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKQB
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 merer 17,06 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,03 meter
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt 62/- 28/8
  Maskineri 1 x Bolinder-Munkell -
  Effekt 29 hk, 21 kW 60 hk, 44 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 60 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1957 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Färja 62/223 till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Torneälven, leden Övertorneå - Närkki i samarbete med Finland.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1966 Ersatt av en bro.
  1969 Trafik över Muonio älv, leden Kainisjoenjuu - Vasikkaniemi, Kolari, Pajala i samarbete med Finland.
  1980 Såld till Östhammars Berg & Schakt KB, Östhammar och omdöpt till Mudd. Ombyggd till arbetsfartyg.
  1983 Såld till Ingmarsö Berg & Schakt, Ingmarsö.
  2004 Såld till Bror Verner Bergman, Ingmarsö.
  2016-02-16 Intyg om att fartyget är skrotat.
  2018-05-03 Avregistrerat ur skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.