Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/242
Färja 62/242 i Storsjön
Färja 62/242 i Storsjön
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1962
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJBZ
  Systerfartyg Färja 61/273 Färja 62/275
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 53,97 meter 53,97 meter
  Största bredd 9,02 meter 13,10 meter
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 214/118 -
  Maskineri 2 x Scania D10 2 x Scania D11
  Effekt 300 hk, 220 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 180 passagerare 180 passagerare
   44 personbilar 44 personbilar
  Historik
  1962 Levererad av Luleå varv AB som Färja 62/242 till Vägförvaltningen i Jämtlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Ihopmonteras vid Vallsundet. Slipen är dock inte i bästa skick så färjan blir lite skev på mitten. Maskineriet är placerat på däck. Trafik på leden Frösön - Genvalla, Storsjön.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Ombyggd. Maskinerna flyttas under däck samt ny styrhytt. Efter ombyggnaden insatt på leden Frösön - Rödön, Storsjön.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1993-06-29 Kör sista turen på Rödösundsleden innan bron invigs. Färjan säljs och skärs ner. Fraktas sedan i bitar längre upp i Norrland och läggs på land. Styrhytten sparas dock och finns bevarad hos Vägverket i Borlänge.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.