Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/242
Färja 62/242 i Storsjön
Färja 62/242 i Storsjön
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S97
  Byggd 1962
  Varv Luleå varv AB, Luleå
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJBZ
  Systerfartyg Färja 61/273 Färja 62/275
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 53,97 meter 53,97 meter
  Största bredd 9,02 meter 13,10 meter
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt 214/118 -
  Maskineri 2 x Scania D10 2 x Scania D11
  Effekt 300 hk, 220 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 180 passagerare 180 passagerare
   44 personbilar 44 personbilar
  Historik
  1962 Levererad av Luleå varv AB som Färja 62/242 till Vägförvaltningen i Jämtlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Ihopmonteras vid Vallsundet. Slipen är dock inte i bästa skick så färjan blir lite skev på mitten. Maskineriet är placerat på däck. Trafik på leden Frösön - Genvalla, Storsjön.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Ombyggd. Maskinerna flyttas under däck samt ny styrhytt. Efter ombyggnaden insatt på leden Frösön - Rödön, Storsjön.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1993-06-29 Kör sista turen på Rödösundsleden innan bron invigs. Färjan säljs och skärs ner. Fraktas sedan i bitar längre upp i Norrland och läggs på land. Styrhytten sparas dock och finns bevarad hos Vägverket i Borlänge.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.