Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/293
Lee-Flora utanför Sund, Dals-Ed 2013-07-08
Lee-Flora utanför Sund, Dals-Ed 2013-07-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1972
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer -
  Registernr 11309
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDZK
  Systerfartyg Färja 62/321
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,00 meter 54,00 meter
  Största bredd 9,00 meter 9,00 meter
  Djupgående - 1,28 meter
  Brt/Nrt - 113/-
  Maskineri 1 x Scania D8A 01 SF 1 x Volvo Penta TMD 102A
  Effekt 105 hk, 77 kW 238 hk, 175 kW
  Toppfart - 4 knop
  Kapacitet 120 passagerare 99 passagerare
   21 personbilar 21 personbilar
  Historik
  1972 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/293 till Statens Vägverk, Stockholm. Transporteras i fyra delar med lastbil nattetid från Smögen till Stora Lee där ihopmontering sker. Trafik på leden Sund - Jaren, Stora Lee, Dalsland.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Lee-Flora. Fortsätter på samma led.
  2009-04-29 Tas ur trafik för ombyggnad. Ersätts av en provisorisk pontonfärja med en kapacitet på 14 personbilar. Färjan består av 15 separata pontoner som satts ihop. Officiella namnet på pontonfärjan är "VV Ponton 100", signal SHXP.
  2009 Ombyggd vid Sund, Dalsland. Arbetena sköts av Fridhems varv. Ny högre styrhytt, ny dieseltank på utsidan av relingen, nytt hydraulik- och elsystem samt blästring och målning.
  2009-06-12 Åter i trafik på leden Sund - Jaren, Dalsland.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.