Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/307
Oaxenfärjan mellan Oaxen och Mörkö 2010-07-14
Oaxenfärjan mellan Oaxen och Mörkö 2010-07-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1978
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 30
  Registernr 14776
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGZB
  Systerfartyg Färja 62/318 Färja 62/319
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,00 meter 28,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 8,83 meter
  Djupgående 1,20 meter 0,90 meter
  Brt/Nrt - 62/22
  Maskineri 1 x Volvo Penta D70B 1 x Volvo Penta D5A-T GEN
  Effekt 74 hk, 54 kW 105 hk, 77 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 80 passagerare
   10 personbilar 10 personbilar
  Historik
  1978 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/307 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Mörkö - Oaxen, Södertälje.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Oaxenfärjan.
  1995 Såld till Oaxens Samfällighetsförening GA:1, Oaxen och inofficiellt omdöpt till "Lina". Fortsätter på samma led.
  2008-10 Ombyggd vid Tenö Varv, Vaxholm. Nya överbyggnader såsom styrhytt och passagerarhytt, vilket medför breddning med 1,83 meter. Nya klaffar, nytt elsysten samt ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D5A-T GEN, 105 hk, 77 kW, installeras.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Oaxens Samfällighetsförening GA:1
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.