Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/315
Aspö III av Karlskrona vid Basareholmen, Karlskrona 2015-07-15
Aspö III av Karlskrona vid Basareholmen, Karlskrona 2015-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1980
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 128
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7905613
  Signal SHIW
  Systerfartyg Färja 61/305 Färja 61/306 Aspö II av Karlskrona
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 50,02 meter 50,02 meter
  Största bredd 11,70 meter 11,70 meter
  Djupgående 2,65 meter 2,65 meter
  Brt/Nrt - 295/98
  Maskineri 4 x Scania DSI 11 4 x Scania DI 12
  Effekt 1.080 hk, 794 kW -
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 200 passagerare
   30 personbilar 30 personbilar
  Historik
  1980-01-24 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 62/315 till Statens Vägverk, Stockholm. Inofficiellt döpt till "Vargflotten". Trafik på leden Torsö - Sundsören, Vänern som linfärja.
  1994 Överförd till Vägverket Produktion Syd, Växjö och omdöpt till Aspö III av Karlskrona. Ombyggd till frigående färja. Har nu Vägverkets inventarienummer 61/315. Trafik på leden Karlskrona - Aspö, Karlskrona.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma färjeled.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.