Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färjan 1
Färjan 1 på Göta Älv
Färjan 1 på Göta Älv
Foto: Detalj av vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1914
  Varv Lindholmens Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 419
  Registernr 5766
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JVMN, senare SKJU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,60 meter -
  Största bredd 11,02 meter -
  Djupgående 2,80 meter -
  Brt/Nrt 325/- 218/218
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 300 hk, 220 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 575 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1913-09-15 Beställd av Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg
  1914-11-15 Levererad av Lindholmens Verkstads AB som Färjan 1 till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg. Trafik på linjen Fiskhamnen - Sannegårdshamnen.
  1963-08-19 Sista dagen i trafik.
  1964 Såld till Skrot & Avfallsprodukter, Göteborg för 41.000 kr och omdöpt till GM 2. Nerskuren till pråm.
  1964 Såld till Nya Marstrandsverken och omdöpt till NMV1.
  ? Såld till Göteborgs Mudder AB.
  1968 Såld till Fartygsentreprenader AB, Marstrand.
  1985 Upphuggen.
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.