Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fårösund II
Tjelvar i Refsnäs 2002-09-11
Tjelvar i Refsnäs 2002-09-11
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1937
  Varv Löfholmsvarfvet, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,60 meter -
  Största bredd 5,75 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Skandia råoljemotor -
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1937-08-10 Levererad av Löfholmsvarfvet som Fårösund II till Gotlands härads vägstyrelse, Fårösund. Trafik på traden Fårösund - Broa, Gotland.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Fortsätter på samma trad.
  1956 Omdöpt till Färja 61/21.
  1966 Såld till Kustartilleriet och omdöpt till Tjelvar.
  1976 Ombyggd till kabelfartyg.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.