|
Löfholmsvarvet Lidingö Nya Warv & Werkstäder AB Lidingöverken
|
 |
Lövholmsvarvet i Gröndal, Stockholm övertas 1925 av J A Åberg. 1939 startar man även verksamhet vid Gåshaga på Lidingö. 1941 byter man namn till Lidingö Nya Warv & Werkstäder, Lidingö. Verksamheten vid Lövholmsvarvet läggs definitivt ner 1945. Den 1 januari 1947 byter varvet namn till Lidingöverken KB. Verksamheten upphör 1960 efter två förödande bränder som försenar leveransen av, det som senare skulle visa sig vara, varvets sista fartyg. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|