Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Läskaren
Granita II i Stenungsund 2006-07-06
Granita II i Stenungsund 2006-07-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1950
  Varv Skrov: Västerviks Nya Varv AB, Västervik
Överbyggnad: AB Lidingöverken, Lidingö
  Varvsnummer Skrov: -
Överbyggnad: 16
  Registernr 9202
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEZK
  Systerfartyg Svalkaren
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,06 meter 20,21 meter
  Största bredd 5,52 meter 5,52 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 69/37 66/19
  Maskineri 1 x GM 1 x Volvo Penta TAMD 122A
  Effekt 80 hk, 59 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 9 knop 11 knop
  Kapacitet - 73 passagerare
  Historik
  1950-04 Levererad av AB Lidingöverken som Läskaren till AB Stockholms Bryggerier, Stockholm. Hemort Stockholm. Transportfartyg i Stockholms skärgård.
  1965-05-19 Såld till Karl Alfred Elve Karlsson, Klädesholmen för 100.000 SEK och omdöpt till Granita II. Ny hemort Klädesholmen. Trafik på traden Stenungsund - Almön - Lilla Brattön samt charter.
  1967-04-19 Karl Alfred Elve Karlsson säljer hälften av ägandet till Tor Aste Erland Johansson, Klädesholmen för 60.000 SEK.
  1967 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 100, 225 hk, 165 kW, installeras.
  1987 Karl Alfred Elve Karlsson startar Granita AB, Klädesholmen för driften av fartyget.
  1992 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 400 hk, 294 kW, installeras.
  2017-02-28 Såld till Granita AB, Klädesholmen.
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
Tillbaka till Elve Karlsson
Tillbaka till Granita AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.