Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Flink
Prins Oscar vid Ragnhildsborgs varv, Södertälje 2018-04-11
Prins Oscar vid Ragnhildsborgs varv, Södertälje 2018-04-11
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1868
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 190
  Registernr 2776
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGFM, SECK, numera dansk signal OYXH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,26 meter 24,53 meter
  Största bredd 4,26 meter 4,47 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt - 58/17
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Volvo Penta TAMD 121C
  Effekt 60 hk, 44 kW 330 hk, 242 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 164 passagerare 100 passagerare
  Historik
  1868-01-16 Kontrakt skrivs mellan Motala Mekaniska Werkstads AB (Lindholmens Varv) och Ångbåtsbolaget Flink, Söderhamn för leverans i Stockholm senast 22 maj 1868. Kontrakterad byggnadskostnad 25.000 rdr rmt.
  1868-05-28 Levererad av Lindholmens Varv som Flink till Ångbåtsbolaget Flink, Söderhamn. Hemort Söderhamn. Trafik på traden Söderhamn - Stugsund - Långrör - Sandarne - Sandskär - Ala - Ljusne.
  1872 Omdöpt till Flink I.
  1876-10-05 En brand uppstår i maskinrummet ca. kl. 22.30 när fartyget ligger vid kajen i Söderhamn. Branden är släckt en timme senare och då har fartyget skador på inredningen och överbyggnaden. Branden startade i ångpannans beklädnad och tros ha orsakats av en gnista från skorstenen.
  1879-10-22 Kolliderar ca. kl. 15.30 med en roddbåt vid färd ut från Ala brygga. Roddbåten svänger i framför fören på Flink I som går med låg hastighet. De sju ombord på roddbåten blir rädda och kastar sig över till samma sida av båten som kantrar. Alla ombord hamnar i vattnet och tre av dem drunknar. De andra fyra lyckas rädda sig ombord på Flink I.
  1887-04 Ny ångmaskin, 60 hk, 44 kW, installeras vid Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne.
  1890-04-26 Ommätt. Mått 23,26 x 4,26 meter. Tonnage 72/53.
  1893-05-15 Kolliderar på morgonen med ångslupen Reserv utanför Stugsund vid färd från Ljusne mot Söderhamn. När Flink I passerar Stugsunds varv och får man kryssa mellan ankrade fartyg och bakom ett större ångfartyg dyker ångslupen Reserv upp. Man slår back i maskin men hinner inte stanna så Reserv kör in i styrbordssidan strax akter om fören. Flink I får ett hål i skrovet ovanför vattenlinjen och körs, efter avslutad tur, till varv för reparation. Åter i trafik dagen efter.
  1895-01-31 Ångbåtsbolaget Flink ombildas till aktiebolag med namnet Ångbåts AB Flink, Söderhamn.
  1895-04-26 Nytt passagerarcertifikat för 120 passagerare.
  1897 Ny ångpanna installeras vid Söderhamns Mekaniska Verkstad, Söderhamn.
  1897 Såld, tillsammans med Flink II, till Ångbåts AB Nya Flink, Söderhamn för totalt 20.000 SEK.
  1903-12-10 Ommätt. Mått 23,57 x 4,39 meter. Tonnage 70/43.
  1929-01-05 Såld till Söderhamns Stuveri AB, Söderhamn för 5.500 SEK.
  1938 Motoriserad vid Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ellwe, 100 hk, 73 kW, installeras.
  1939-02-24 Ommätt. Mått 23,57 x 4,39 meter. Tonnage 70/32.
  1954-08-20 Såld till Axel Helge Olsson (1/2) och Gunnar Oskar Karlsson (1/2), Lysekil för 5.000 SEK och omdöpt till Stångehuvud. Ny hemort Lysekil. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD96, 150 hk, 110 kW, installeras. Ommätt. Mått 24,06 x 4,41 meter. Tonnage 36/11. Trafik på traden Käringön - Gullholmen - Ellös - Rågårdsvik - Lysekil.
  1959-10 Axel Helge Olsson avlider och hans andel i fartyget övergår till hans barn.
  1962-10-19 Ny hemort Grundsund.
  1966-04-15 Gunnar Oskar Karlsson blir ensam ägare till fartyget.
  1973 Ombyggd med sk. "soft nose".
  1974-03-07 Såld till Gustav Einar Allan Gustavsson (1/2) och Johan Allan Grundevik (/2), Grundsund för 40.000 SEK.
  2003-01-08 Såld till Charterbolaget Vestkusten KB, Lysekil för 410.000 SEK och omdöpt till Stångehufvud. Ny hemort Lysekil.
  2004-01-01 Såld till Rederi AB Stångehufvud, Västra Frölunda. Hemort Lysekil.
  2009-08-03 Såld till Yngve Gottlow, Baltic Offshore International, Ronneby. Ny hemort Ronneby.
  2010-01 Omdöpt till Blekinge.
  2010-07 Insatt i trafik från Marinmuseum, Karlskrona runt till fd. militära anläggningar i Karlskrona skärgård.
  201? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 121C, 330 hk, 242 kW, installeras.
  2016-03-17 Såld till Blå Båtarna HB, Huddinge och omdöpt till Prins Oscar. Ny hemort Stockholm.
  2018-11-20 Såld till Nils Stentoft Enevoldsen och Johanne Louise Skot Siersbæk, Aarhus, Danmark och omdöpt till Wonga 2. Ombyggd i Polen till husbåt. En överbyggnad byggs med ett stort sovrum. På båtdäck byggs sovrum, vardagsrum, toalett med dusch samt ett kök.
  2021-11-02 Inregistrerad i Danmark med signal OYXH. Hemort Aarhus. Tonnage 58/17
  2023-05-23 Omdöpt till Flink 1.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Flink
Tillbaka till Ångbåts AB Flink
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Flink
Tillbaka till Rederi AB Stångehufvud
Tillbaka till Baltic Offshore International
Tillbaka till Blå Båtarna HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.