Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Flora
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1888
  Varv Brynäs Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 18,00 meter -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888 Levererad av Brynäs Varv som Flora till Lars Wilhelm Åkersson, Gävle. Trafik för Gefle Ångslupsbolag.
  1893 Överförd till Carl Wilhelm Åkerson, Gävle. Fortsatt trafik för Gefle Ångslupsbolag.
  1908 Såld till skeppare Nils Magnusson, Hallarum, Karlskrona. Trafik på traden Hallarum, Jämjö - Karlskrona.
  1909 Såld till Östra Skärgårdens Båtförening, Torhamn, Karlskrona och omdöpt till Östra Skärgården 2. Trafik på traden Långöra - Torhamn - Grisslevik - Hammar - Möcklö - Östernäs - Västernäs - Trummenäs - Säljö - Karlskrona (Tallebryggan).
  1918 Såld till Kalmar.
  192? Såld till Bergkvara och omdöpt till Skärgården.
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
Tillbaka till Östra Skärgårdens Båtförening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.