|
Brynäs Gefle Varfs AB AB Gefle Verkstäder AB Gefle Varf o Verkstäder
|
 |
Brynäs varv, eller Brynäs Gefle Varfs AB, som det egentligen heter grundas 1873 av J.A. Bång, O.A. Brodin och Carl Hyckert. Man går i konkurs 1876. 1883 övertas varvet av AB Atlas, Stockholm, nuvarande Atlas Copco. 1891 ombildas varvet till Nya AB Atlas och arrenderas då av O.A. Brodin för bl.a. haverireparationer. 1896 köps varvet av AB Gefle Verkstäder som tidigare bildats av Lindahl & Runers mekaniska verkstad. 1910 går man åter i konkurs varvid verkstadsdelen ombildas till Gefle Verkstads Gjuteri AB och varvet till AB Gefle Varf o Verkstäder. 1915 övertas aktiemajoriteten i bolaget av Erik Brodin och grosshandlare Erik Kronberg. Man byter samtidigt namn till Erik Brodins Varvs AB. Efter en konkurs 1921 bildas Gefle Varfs och Verkstads Nya AB. Runt 1950 övertas ägandet av Korsnäs AB och 1961 levererar man bl.a. den ponton som regalskeppet Wasa ska placeras på vid bärgningen. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Fröja AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.
|
|
 |
|
|  |
|