Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trean
Centralfärjan 3 vid Smedsuddsvarvet, Stockholm ca. 1935
Centralfärjan 3 vid Smedsuddsvarvet, Stockholm ca. 1935
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1887
  Varv Nya AB Atlas, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 5605
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Fyran Femman
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,18 meter 15,18 meter
  Största bredd 4,02 meter 4,02 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 40/23 40/23
  Maskineri 1 x Atlas ångmaskin 1 x Atlas ångmaskin
  Effekt 32 hk, 23 kW 32 hk, 23 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 110 passagerare -
  Historik
  1886-08 Beställd av Nya Ångslupsbolaget. Kontrakterad byggnadskostnad för två ångfärjor, totalt 25.500 SEK.
  1886-10 Sjösatt vid varvet i Gävle. Bogseras sedan till AB Atlas, Stockholm för färdigställande och montering av ångmaskinen.
  1887-03-16 Levererad av Nya AB Atlas som Trean till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, traden Mälartorget - Ragvaldsbro.
  1887-07-25 Kolliderar på eftermiddagen med ångfartyget Per Brahe vid färd från Mälartorget mot Ragvaldsbro. Trean får bara mindre skador medan Per Brahe får en större plåtskada på styrbords bog.
  1890 Flyttad till traden Mälartorget - Mariahissen.
  1897-08-08 Kolliderar kl. 09.00 med ångfartyget Säbyholm som backar ut från Munkbrohamnen. Ekholmen får en buckla i aktern och akterflaggstången ramlar i vattnet. Trean, som kommer från Mariahissen, får större skador och går till Smedsuddsvarvet för reparation. Säbyholm kan fortsätta färden utåt Mälaren.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1903-05 Ombyggd med en ny, modern överbyggnad. Flyttad till traden Mariahissen - Klara Mälarstrand.
  1905-08-19 Vid avgång kl. 17.30 från Munkbrohamnen kör man emot en boj och förstör rodret. Färjan driver mot Söder Mälarstrand, där en poliskonstapel hjälper till att förtöja.
  1907-06-19 Vid färd från Munkbron mot Mariahissen kör färjan rakt in i styrbordssidan på ångfartyget Tynnelsö som precis avgått mot Strängnäs. Tynnelsö får en stor skada strax ovanför vattenlinjen och går till varv för reparation. Trean får inga skador och inga passagerare skadas vid incidenten.
  1909-06-19 Kolliderar ca. kl. 10.30 med ångfartyget Enköping I på Riddarfjärden, Stockholm. Enköping I, som passerar utanför färjeläget vid Mariahissen vid färd in mot Munkbrohamnen, kör in i färjans babordssida. Trean, som just avgått från Mariahissen med åtta passagerare ombord, får en stor buckla i sidan och alla fönsterrutor krossade. Dessutom blev ångpannans rör skadade och manometern krossad. Enköping I klarar sig helt utan skador. En av passagerarna, som sitter precis där ångfartygets stäv träffar, kastas med huvudet först in i en ruta på styrbordssidan. Hon skadas av glaskross från fönstret men kan själv ta sig till läkare för omplåstring. Efter incidenten förs färjan till Nya Ångslupsbolagets varv vid Smedsudden för reparation. Orsak till kollisionen är, enligt färjans kapten, att han inte såg Enköping I då ångfärjan Fyran skymde sikten.
  1913-05-01 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Centralfärjan 3. Ombyggd med salong.
  1913-11-14 Ommätt. Mått 15,18 x 4,02 meter. Tonnage 40/23.
  1913-11-15 Insatt i trafik på traden Räntmästaretrappan - Skeppsholmen - Stadsgården (Tullhuset).
  1936-09-07 Stockholms Ångslups AB meddelar att fartyget skrotats under sommaren 1936.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.