Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fyran
Centralfärjan 4 vid Söder Mälarstrand, Stockholm
Centralfärjan 4 vid Söder Mälarstrand, Stockholm
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1887
  Varv Nya AB Atlas, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 5606
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Trean Femman
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,19 meter 15,19 meter
  Största bredd 4,04 meter 4,04 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 40/23 40/23
  Maskineri 1 x Atlas ångmaskin 1 x Atlas ångmaskin
  Effekt 32 hk, 23 kW 32 hk, 23 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 110 passagerare -
  Historik
  1886-08 Beställd av Nya Ångslupsbolaget. Kontrakterad byggnadskostnad för två ångfärjor, totalt 25.500 SEK.
  1886-10 Sjösatt vid varvet i Gävle. Bogseras sedan till AB Atlas, Stockholm för färdigställande och montering av ångmaskinen.
  1887-03-16 Levererad av Nya AB Atlas som Fyran till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, traden Mälartorget - Ragvaldsbro.
  1890 Flyttad till traden Mälartorget - Mariahissen.
  1898-06-28 Kolliderar ca. kl. 07.00 utanför Riddarholmen med ångslupen Sirén. Sirén, som backar ut från kajen på dagens första tur, kör in i Fyran, som kommer från Mariahissen. Fyran får stora skador på relingen och fem av de stag som håller taket uppe böjs innåt. Sirén kan efter incidenten fortsätta sin färd medan Fyran går till Smedsuddsvarvet för reparation. Ingen passagerare skadas vid kollisionen. Åter i trafik fyra dagar senare.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1900-11-06 Kolliderar ca. kl. 16.00 med bogserångaren Robert utanför Söder Mälarstrand. Fyran, som är på väg från Mälartorget mot Söder Mälarstrand, blir påkörd av Robert och får skador på babordssidan. Robert för stora skador på fören. Fyan kan efter incidenten fortsätta sina turer men går efter avslutad tidtabell till varv för reparation. Ingen person skadas vid olyckan.
  1904-08-18 Vid ankomst till Mälartorget ca. kl. 10.30 lyckas man inte få back i maskinen och kör med några knops hastighet in i kajen. Kajstudsen är så kraftig att flera delar av ångmaskinen går sönder och färjan förs till varv för reparation.
  1912 Ombyggd med salong.
  1913-05-01 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Centralfärjan 4.
  1913-11-15 Insatt i trafik på traden Räntmästaretrappan - Skeppsholmen - Stadsgården (Tullhuset).
  1914-01-22 Ommätt. Mått 15,19 x 4,04 meter. Tonnage 40/23.
  1936-09-07 Stockholms Ångslups AB meddelar att fartyget skrotats under sommaren 1936.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.