Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ragnhild
Ragnhild vid Gröndal, Stockholm
Ragnhild vid Gröndal, Stockholm
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1885
  Varv Brynäs Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 1592
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDFK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,82 meter -
  Största bredd 6,50 meter -
  Djupgående 2,97 meter -
  Brt/Nrt 164/98 -
  Maskineri 1 x AB Atlas ångmaskin -
  Effekt 406 hk, 298 kW -
  Toppfart 13,5 knop -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1885-05-05 Sjösatt vid varvet i Gävle. Bogseras senare till AB Atlas, Stockholm för installation av ångmaskinen samt inredningsarbeten.
  1885-11-10 Levererad av Brynäs Varv som Ragnhild till Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje. Hemort Södertälje. Kallas i folkmun för "Mälarens lejon".
  1886-04-24 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje. Första turen avgår från Södertälje kl. 08.00 och returen från Stockholm kl. 15.15.
  1887-05-18 Får nytt passagerarcertifikat för 350 passagerare.
  1887-05-29 Avgår kl. 10.00 från Riddarholmshamnen i Stockholm på en lustresa till Södertälje. Samtidigt avgår även ångarna Nya Södertelge och Nya Hållsviken till samma destination. De tre ångarna utför då ett test om vilket fartyg som egentligen är snabbast på sträckan. Resultatet blir; Ragnhild 1 timme och 43 minuter, Nya Hållsviken 1 timme och 53 minuter, Nya Södertelge 1 timme och 57 minuter.
  1887-06-07 Kolliderar på eftermiddagen med det konkurrerande ångfartyget Nya Södertelge. Ragnhild ska precis köra om Nya Södertelge då Nya Södertelge girar mot Raghild och träffar Ragnhilds babordssida i höjd med aktersalongen. Kaptenen på Nya Södertelge uppger att hans fartyg sögs mot Ragnhild när detta passerade.
  1887-06-14 Ångbåtsbolaget Mälaren går ihop med Firma Wilh. H. Kempe och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje som övertar fartyget. Hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje.
  1888-03 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Den undre aktersalongen görs bland annat om till sovsalong och kaptenshytten intill ändras till damsalong. Det öppna mellandäcket byggs in för att ge bättre skydd vid dåligt väder men fönsterventilerna görs extra stora så att utsikten inte störs för mycket.
  1895 Ett plåttak monteras över hela fördäck.
  1896-04-22 Ommätt. Nya mått 33,82 x 6,50 meter. Nytt tonnage 208/120.
  1897-01-30 Såld på auktion till Södertelje Rederi AB, Södertälje för 64.040 SEK. Hemort Södertälje. Det svarta skrovet målas i en ljusgrå färg. Fortsatt trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje.
  1897-05-23 Vid ankomst till Riddarholmen, Stockholm törnar fartyget mot babordssidan på ångfartyget Tessin som ligger vid kajen. Tessin får några mindre skador som lagas på plats och kan senare avgå enligt tidtabell.
  1911-04-08 Ommätt. Mått 33,82 x 6,50 meter. Nytt tonnage 208/112.
  1916 Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm då fartyget är för dyrt i drift.
  1916-08-10 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm för 60.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1918 Ombyggd till öppen pråm och omdöpt till TB 248. Ångmaskinen och ångpannan borttagna.
  1945-09 Såld till C Karlsson, Sundbyberg för skrotning.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Södertelje Rederi AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.