Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tynäs
Vidar II i Kungsgårdsviken, Kramfors 2002
Vidar II i Kungsgårdsviken, Kramfors 2002
Foto: Bengt Westin
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S273
  Byggd 1913
  Varv Brynäs Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,00 meter -
  Största bredd 3,92 meter -
  Djupgående 1,52 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 47 passagerare -
  Historik
  1913 Levererad av Brynäs Varv, Gävle som Tynäs till Emanuel Lindberg, Karlstad.
  1919 Såld till AB Ådalens Skeppshandel, Kramfors.
  1920 Såld till Ångermanelfvens Stufveri AB, Kramfors och omdöpt till Stufvaren II. Stuveribåt och inspektörsbåt.
  1940 Upplagd i brist på bränsle.
  1948 Såld till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm för 20.000 kr och omdöpt till Färja IV. Trafik på leden Frånö - Kinnmärgen, Kramfors.
  1962-12-10 Omdöpt till Färja 63/48.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrtelsen byter namn till Statens Vägverk.
  1967-12-09 Sista turen på leden Frånö - Kinnmärgen, Kramfors. Upplagd som reserv vid leden Strömsnäs - Svanö, Kramfors.
  1971 Såld till Benny Lundqvist, Härnösand och omdöpt till Vidar II. Trafik på traden Härnösand - Lugnö.
  1973 Såld till Rune Björklund, Stavred. Fritidsbåt.
  1980 Deltar i arbetarspelet "Hungermarschen" i Nyland och blir då åter klassad som passagerarfartyg.
  2005-11 Såld till Föreningen Orion, Junsele. Ska trafikera Betersjön som passagerarbåt.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.