Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fröja
Fröja vid Asperö 2020-07-18
Fröja vid Asperö 2020-07-18
Foto: Anderas Ingvarsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1980
  Varv Skrov: Falkenbergs Varv AB, Falkenberg
Däckshus/utrustning: Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer Skrov: 178
Däckshus/utrustning: 315
  Registernr 12804
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7947178
  Signal SJOP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,19 meter 29,19 meter
  Största bredd 7,72 meter 7,72 meter
  Djupgående 2,94 meter 3,07 meter
  Brt/Nrt 117/35 222/104
  Maskineri 4 x Volvo Penta TMD 120 2 x Volvo Penta D16 MH
  Effekt 672 hk, 494 kW 1.100 hk, 808 kW
  Toppfart 11,5 knop 12 knop
  Kapacitet 384 passagerare 382 passagerare
  Historik
  1980-12-13 Levererad av Djupviks varv AB som Fröja till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad 6,5 milj SEK. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1993 Ombyggd vid Djupviks varv AB, Tjörn. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 122A, 1.040 hk, 765 kW, installeras. Ny inredning och tak över soldäck monteras.
  1999-09-05 Under natten släpps fartyget loss från förtöjningarna vid Saltholmen. Fartyget driver ca. 200 meter innan det fastnar i ett pålverk. Vid kajen där Fröja låg förtöjd har även livbojar, säkerhetsutrustning och containrar för pappersåtervinning slängts i sjön. När Fröja ska köras tillbaka in till kajplatsen på morgonen uppstår ett tekniskt fel vilket gör att man kör rakt in i kajen och fören på fartyget skadas.
  2009-08-06 Grundstöter lätt utanför Brännö Husvik kl. 13.03 strax efter avgång då man fått ett tekniskt fel på styrmaskin. Efter att ha kontrollerat att fartyget inte läcker backar man för egen maskin av grundet och går in till Brännö Husvik där de 33 passagerarna får byta till Vipan för vidare färd mot Saltholmen.
  2012-10 Ny passagerarinredning med bland annat nya stolar och mattor samt en kaffeautomat i övre salongen. Huvuddäcket får bättre plats för barnvagnar och rollstolsburna.
  2013-07-08 Grundstöter ca. kl. 15.00 utanför Styrsö Bratten vid färd från Saltholmen mot Brännö Husvik med ca. 60 passagerare ombord. Passagerarna evakureras in till Styrsö Bratten med hjälp av Vesta och får senare fortsätta färden mot Brännö Husvik med Valö. Efter kontroll av dykare bogseras fartyget på kvällen till Ö-varvet AB, Öckerö för eventuell reparation.
  2014 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D16 MH, 1.100 hk, 808 kW, installeras vid Djupviks varv AB, Tjörn. Minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
  2024-08-10 Grundstöter kl. 12.10 när man kommer för nära Småskären, öster om Köpstadsö, vid färd från Brännö Husvik mot Saltholmen. Efter en snabb kontoll kör man vidare till Ö-varvet AB, Öckerö, via Saltholmen för att lämna av passagerarna. Ingen person skadas allvarligt vid incidenten men en person ramlar omkull och får mindre blessyrer.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 993 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.