Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gräsö Färja
Färja 61/3 vid Hörningsnäs, Skanssundet 1964-06-28
Färja 61/3 vid Hörningsnäs, Skanssundet 1964-06-28
Foto: Bernt Fogelberg
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgård Nr 58, Juni 1999, S20
* Redaren 4/1992, S7-8
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1941
  Varv Byggnads AB Contractor, Brandholmens varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Betong
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,54 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 3,45 meter -
  Brt/Nrt 93/- -
  Maskineri 1 x Super Skandia -
  Effekt 130 hk, 95 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1941 Levererad av Byggnads AB Contractor som Gräsö Färja till Stockholms Norra Vägdistrikt, Öregrund.
  1941-12-25 Ankommer till Öregrund efter en resa från Nyköping i snötjocka, hård vind och kyla samt flera motorstopp och drivkedjor som gått av. Insatt i trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1945 Ombyggd till råoljedrift. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ellwe 2 FV, 70 hk, 51 kW, installeras.
  1953 Flyttas till leden Ramsmora - Djurö, Värmdö och omdöpt till Djurö II.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 3.
  1956 Omdöpt till Färja 61/3.
  1962-05-26 Kör sista turen på Djuröleden innan Djuröbron invigs. Flyttas sedan till leden Hörningsnäs - Mörkö, Skanssundet, Södertälje som reservfärja.
  1965 Såld till K A Pettersson, Solna.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.