Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hamnen
Hamnen vid Stigbergskajen, Göteborg 2010-07-29
Hamnen vid Stigbergskajen, Göteborg 2010-07-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1979
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 31
  Registernr 12584
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIGN, numera SFE 2526
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,34 meter 20,34 meter
  Största bredd 5,83 meter 5,77 meter
  Djupgående 2,25 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 89/40 89/40
  Maskineri - 1 x Volvo Penta
1 x Danfoss elmotor
  Effekt 285 hk, 210 kW 400 hk, 294 kW
340 hk, 250 kW
  Toppfart 8,5 knop 8,5 knop
  Kapacitet - 48 passagerare
  Historik
  1979-07 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Hamnen till Göteborgs Hamn AB, Göteborg. Hemort Göteborg. Byggnadskostnad ca. 1.5 milj SEK. Inspektions- och representationsfartyg i Göteborgs hamn.
  2018-11-20 Överförd till båtregistret med signal SFE 2526.
  2024-01-04 Ombyggd vid Ö-varvet AB, Öckerö. Ny större styrhytt. Ny framdrivning med eldrift. En elmotor, av fabrikat Danfoss, 340 hk, 250 kW, installeras. Batterier: EST Floattech 520 kWh. Även en ny dieselmotor, av fabrikat Volvo Penta, 400 hk, 294 kW, installeras som reservmotor.
Tillbaka till Göteborgs Hamn AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.