|
Husby - Skedvi Ångbåts AB
|
 |
Husby - Skedvi Ångbåts AB, Husby startas 1905 för trafik på Dalävlen. Man beställer en ånslup vid L E Enroths Mekaniska Verkstad i Jularbo och den 28 juli 1905 börjar man de reguljära turerna mellan Myckelby och Avesta. På söndagar kör man lustturer från pensionatet i Hedemora. På grund av det lilla trafikunderlaget i området går bolaget inte så bra och man tvingades 1908 att ge upp och båten säljs till ett nybildat rederi, Husby - Avesta Ångbåts AB. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|