Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dala-Husby
Dala-Husby på Dalälven
Dala-Husby på Dalälven
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1905
  Varv L E Enroths Mekaniska Verkstad, Jularbo
  Varvsnummer -
  Registernr 4999
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SEDO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,08 meter 18,44 meter
  Största bredd 4,29 meter 4,56 meter
  Djupgående 1,81 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 34/22 35/0
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Volvo Penta TMD 120
  Effekt 75 hk, 55 kW 275 hk, 202 kW
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet 110 passagerare -
  Historik
  1905-05 Skrovet sjösatt vid Älvbro. Förs sedan till snickerifabriken i Avesta där inredningen byggs.
  1905-06 Levererad av L E Enroths Mekaniska Verkstad som Dala-Husby till Husby - Skedvi Ångbåts AB, Husby.
  1905-07-28 Insatt i trafik på Dalälven, traden Myckelby - Husby - Backa - Avesta.
  1906 Ombyggd med ett övre passagerardäck.
  1908 Såld till Husby - Avesta Ångbåts AB, Husby.
  1914 Såld till pr/Karl Björk, Broby.
  1915-07-19 Såld till Möller, Persson & Co, Stockholm.
  1916 Såld till Liljeholmens Rederi & Dykeri AB, Stockholm.
  1916-08-21 Såld till AB Stannum, Stockholm och omdöpt till Stannum.
  1916-09-21 Ombyggd till bogserbåt och omdöpt till Nalle.
  1918 Såld till O F Ahlmark & Co, Karlstad för 46.200 SEK.
  1925 Såld till Karl Fritiof Jonsson, Risön, Kalix för 11.000 SEK. Timmerdragare.
  1936 Ny ångmaskin på 100 hk, 73 kW, installeras.
  ? Såld till Karl-Erik Jonsson, Risön, Kalix.
  1958 Motoriserad med en GM Detroit 6-100, 220 hk, 162 kW vid Åströms varv, Risögrund
  1969-05-28 Såld till Börje Morin, Båtskärsnäs för 30.000 SEK.
  1983 Såld till Hans Lundström, Luleå för 50.000 SEK och omdöpt till Ingrid.
  1986 Såld till Lars Fredriksson, Bureå för 65.000 SEK.
  1988 Såld till Ivan Nilsson, Gumboda Hamn för 100.000 SEK.
  1992 Såld till Seacomp AB, Gumboda Hamn och omdöpt till Pollux.
  1996 Totalt ombyggd sedan 1988. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 120, 275 hk, 202 kW, installeras.
  1996 Såld till Seafly AB, Vaxholm.
  2000 Såld till DLP Shipping & DLP Management, Duncan Lustig-Prean, London, Storbritannien och omdöpt till Sanit David of London.
Tillbaka till Husby - Skedvi Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.