Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hvalerfergen
Kosterfärjan 2 i Norra hamnen, Strömstad 2023-04-21
Kosterfärjan 2 i Norra hamnen, Strömstad 2023-04-21
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1959
  Varv Glommens mekaniske verksted AS, Fredrikstad, Norge
  Varvsnummer 160
  Registernr 12597
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JXEE, numera svensk signal SIKF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,16 meter 23,18 meter
  Största bredd 6,70 meter 7,15 meter
  Djupgående 1,98 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 98/51 157/47
  Maskineri 2 x BK Diesel 1 x Scania DI 13M
  Effekt 240 hk, 176 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet - 118 passagerare
   9 personbilar -
  Historik
  1959-06-20 Levererad av Glommens mekaniske verksted AS som Hvalerfergen till till Fredrikstad-Hvaler Dampskips A/S, Fredrikstad, Norge. Hemort Fredrikstad. Trafik på traden Tangen - Hvaleröarna.
  1959-07-03 Insatt i trafik på leden Tangen - Hvaleröarna.
  1977-01-09 Fredrikstad-Hvaler Dampskips A/S byter namn till A/S Hvaler Båt- og Fergeselskap, Fredrikstad. Trafik på traden Skjerhalden - Hvaleröarna.
  1979-01-10 Man konstaterar att båda huvudmaskinerna är frostskadade. Upplagd i Skipstadsand.
  1979-06 Såld till AB Kostertrafik, Strömstad för 325.000 NOK och omdöpt till Kosterfärjan 2. Ny hemort Sydkoster. Försäljningen sker genom telefonauktion och utgångspriset är 160.000 NOK. En av de större konkurrenterna i auktionen är Styrsöbolaget.
  1980 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 14, 314 hk, 230 kW, installeras. Man minskar samtidigt från två till en huvudmaskin. Skrovet tilläggsisoleras och kök och wc får ny inredning. Insatt i trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1982 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster. Ny hemort Koster. Godstrafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122, 380 hk, 279 kW, installeras.
  1998 Insatt i trafik på traden Strömstad - Ramsö.
  2015 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 13, installeras.
  2016 En ombyggnad till passagerarfartyg påbörjas vid Skärhamns Slip & Mekaniska Verkstad AB, Skärhamn. Ny överbyggnad med passagerarsalonger och ny styrhytt byggs.
  2021-07 Ombyggnaden klar. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 13M IMO Tier III, 550 hk, 405 kW, installeras. Nya mått 23,18 x 7,15 meter. Nytt tonnage 157/47.
Tillbaka till AB Kostertrafik
Tillbaka till Koster Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.