Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Idog
Idog vid Utnäs, Kramfors
Idog vid Utnäs, Kramfors
Foto: Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1951, S82
* Sveriges Skeppslista 1960, S90
* Sveriges Skeppslista 1962, S88
* Sveriges Skeppslista 1963, S84
* Sveriges Skeppslista 1965, S84
* Sveriges Skeppslista 1969, S76
* Sveriges Skeppslista 1970, S74
* Sveriges Skeppslista 1971, S72
* Sveriges Skeppslista 1972. S70
* Sveriges Skeppslista 1973, S70
* Sveriges Skeppslista 1980, S44
* Sveriges Skeppslista 1981, S48
* Sveriges Skeppslista 1989, S54
* Sveriges Skeppslista 1992, S62
* Sveriges Skeppslista 1997, S60
* Sveriges Skeppslista 1998, S60
* Sveriges Skeppslista 2001, S64
* Sveriges Skeppslista 2005, S66
* Sveriges Skeppslista 2006, S68
* Båtologen 6/1978, S314
* Båtologen 4/1988, S168
* Båtologen 5/1988, S222-223
* Båtologen 1/1989, S36
* Båtologen 2/1991, S73
* Länspumpen 1/1987, S3-4
* Ångbåtarnas Ådalen, 1983, S45, 78, 89-90, 189
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S55-56, 98, 100, 112, 255
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S42-43, 178, 217
* Bengt Westin, EMA, 2006-12-22 PN
  Byggd 1880
  Varv Kristinehamns Mekaniska Verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 9
  Registernr 1937
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDRB, numera SEYG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,19 meter 23,10 meter
  Största bredd 3,63 meter 3,80 meter
  Djupgående 2,11 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 69/46 57/38
  Maskineri 1 x Kristinehamn ångmaskin -
  Effekt 50 hk, 37 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1880 Levererad av Kristinehamns Mekaniska Verkstad som Idog till O.F. Hedborg, Härnösand. Kombinerat last- och passagerarfartyg på Ångermanälven.
  1881 Såld till Södra Ångermanlands Ångbåts AB, Nyland.
  1890 ca. Såld till Abraham Nätterqvist, Härnösand.
  1900 ca. Såld till Södra Ångermanlands Ångfartygs AB, Härnösand.
  1912-04-16 Såld till Stockholms Rederi AB, Svea, Stockholm för 112.500 kr tillsammans med s/s Carl XV.
  1917 Ny ångpanna installeras.
  1917-05-22 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB, Härnösand för 25.000 kr. Last- och passagerartrafik på Ångermanälven.
  1932-07-25 Såld till Nils Petter Nordin, Ferdinand Leonard Sjölander och Erik Bodén, Säbrå för 4.000 kr.
  1937-04-18 Såld till Joel Valdemar Wallin och Ragnar Söderholm, Utnäs för 1.700 kr samt deras fartyg s/s Svea. Transportfartyg vid Utnäs tegelbruk, Kramfors.
  1938-04-30 Såld till pr/Gottfrid Larsson, Ånimskog för 2.700 kr. Ombyggd till lastfartyg. Kvartstransporter på Dalslands kanal och Vänern, traden Kilane - Wargön.
  1938 Motoriserad vid Bohus Varv, Göteborg med en Seffle Marinmotor, 40 hk, 29 kW.
  1946 Såld till pr/Birger Leonard Jonasson, Köpmannebro för 10.000 kr.
  1956 Såld till John Gunnar Jonasson, Upperud för 9.000 kr.
  1961 Ny hemort Vänersborg.
  1966 Havererar utanför Köpmannebro. Reparareras och sätts åter i trafik.
  1970 Såld till Stig Holm, Göteborg. Fritidsbåt. Upplagd i Tingstadshamnen, Göteborg.
  1975 Såld till Gudrun Nilsson, Göteborg.
  1988 Såld till L. Olofsson, Göteborg.
  1988 Såld till Hans Mossberg, Stockholm för 220.000 kr. Upplagd vid Lumakajen, S:a Hammarbykajen, Stockholm. Fritidsbåt.
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.