Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Idun
Idun vid Tingstad, Göteborg 2008-04-15
Idun vid Tingstad, Göteborg 2008-04-15
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 17, aug 1971, S252
* Ångbåten 37, dec 1976, S22-26
* Båtologen 2/2015, S107
* Sveriges Skeppslista 1951, S82
* Sveriges Skeppslista 1960, S90
* Sveriges Skeppslista 1962, S88
* Sveriges Skeppslista 1963, S84
* Sveriges Skeppslista 1965, S84
* Sveriges Skeppslista 1969, S76
* Sveriges Skeppslista 1970, S74
* Sveriges Skeppslista 1971, S72
* Sveriges Skeppslista 1972, S72
* Sveriges Skeppslista 1973, S70
* Sveriges Skeppslista 1980. S44
* Sveriges Skeppslista 1981, S48
* Sveriges Skeppslista 1989, S54

Not!
1981-10: Iakttas flytande vid Tingstad, Göteborg.
2008-04: Skrovet iakttas halvsjunket på sidan vid Tingstad.
  Byggd 1907
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 072
  Registernr 7158
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFGK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,30 meter 20,64 meter
  Största bredd 3,80 meter 3,84 meter
  Djupgående 1,74 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt -/33 47/33
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin -
  Effekt 62 hk, 46 kW 155 hk, 114 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 90 passagerare -
  Historik
  1906-12-13 Beställd av Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken, Lennartsfors. Kontrakterad byggnadskostnad 26.500 kr.
  1907 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Idun till Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken, Lennartsfors.
  1907-07-21 Premiärtur på traderna Bengtsfors - Sil och Bengtsfors - Lennartsfors - Fölsbyn.
  1908-10-07 Ankommer till Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg för byte av eldrör.
  1908-10-29 Avgår från Göteborg mot Lennartsfors.
  1909-05-01 Avgår från Lennartsfors mot Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg för inmontering av en ny ångpanna.
  1909-05-25 Åter i trafik på Dalslands kanal.
  1929-04-03 Såld till fartygets kapten, Oscar Persson, Laxvik för 9.586 kr.
  1940 Såld till Anders Botvid Karlsson, Hovenäset, Bohuslän. Ombyggd till kombinerad last- och passagerarbåt. Trafik på traden Smögen - Gravarne - Tången - Hovenäset - Tullboden - Malmön - Skalhamn - Ramsvik - Norra Grundsund - Lysekil.
  1951 Såld till Anna och Fritjof Olsson, Gullholmen. Trafik på traden Gullholmen - Lysekil.
  1952 Motoriserad med en dieselmotor på 90 hk, 66 kW.
  1962 Såld till Lars-Gunnar Gunnarsson, Käringön. Trafik på traden Käringön - Hälleviksstrand.
  1965 Ny huvudmaskin på 155 hk, 114 kW, installeras.
  1969 Upplagd efter ett maskinhaveri. Ligger först på Gullholmen men flyttas senare till Fisketångens varv och sliptas för eventuell iståndsättning. Förfaller dock och delar av överbyggnaden avlägsnas. Flyttas i mitten av 1970-talet till Roparebackens slip utanför Kungshamn och förtöjs vid vraket efter kanalångaren Tell.
  1977 Bogseras till Tingstad, Göteborg och förtöjs vid kaj. En ägartvist uppkommer efter det fartyget bogserats från Kungshamn.
  1978 Sjunker vid uppläggningsplatsen på grund av alla rosthål i skrovet.
  1979 Bärgas. Överbyggnaden rivs. Tanken uppges vara att reparera skrovet så att hon tillsammans med ett annat gammalt skrov kan förvandlas till en större husbåt. Skroven är dock för dåliga och ägaren väljer en annan lösning med stora ståltankar. Det rensade skrovet lämnas åt sitt öde.
  ? Sjunker vid Tingstad, Göteborg.
  2015-01-29 Avregistrerad.
Tillbaka till Ångfartygs AB Bengtsfors - Nordmarken
Tillbaka till Oscar Persson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.