|
Ljunggrens Verkstad Ljunggrens Mekaniska Verkstads AB
|
 |
C J F Ljunggrens Gjureri och Mekaniska Werkstad grundas 1861 i Kristianstad av Grosshandlare Carl Johan Fulgentius Ljunggren. Byter namn till Ljunggrens Mekaniska Verkstads AB 1890. Företaget har omkring 1900 ca 425 anställda och en omfattande produktion av bland annat järnvägsvagnar, lokomotiv och ångslupar. Verskstaden upplöses efter konkurs 1925. Hur många fartyg som varvet tillverkar är ej känt och vad som hittills har framkommit används inga varvsnummer. De nummer som anges nedan kommer från en konstruerad nummerserie gjord av Kristianstads museum där de två första siffrorna är tillverkningsår följt av en, utan särskild ordning, tilldelad nummersiffra. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|