Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wrängö
Turisten i Stockholms skärgård 1999-07
Turisten i Stockholms skärgård 1999-07
Foto: Mats Fredin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 21/1971, S31
* Svensk Sjöfarts Tidning 23/1971, S28
  Byggd 1914
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 141
  Registernr 11009
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFWO, numera SFE 3897
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,70 meter 17,47 meter
  Största bredd 4,40 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,67 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - 54/34
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin 1 x Albin diesel
  Effekt 60 hk, 44 kW 110 hk, 81 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1914 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Wrängö till Axel E. Lindvall, Nättraby. Trafik på traden Karlskrona - Nättraby.
  1955 ca. Motoriserad med en Albin diesel, 110 hk, 81 kW.
  1959 Såld till Ture Westerholm, Aspö och omdöpt till Turisten. Trafik på traden Karlskrona - Havsbadet - Aspö (Mad).
  1967 Övertagen av Rolf Tibblin, Aspö.
  1971 Såld till Hästövarvet AB, Karlskrona för 15.000 SEK.
  1971 Såld till Grängesbergs Bryggeri AB, Stockholm för 24.000 SEK.
  1972 Omdöpt till Stånkan. Bryggeribåt i Stockholms skärgård.
  1975 Såld till C-A Connerfeldt, Stockholm och omdöpt till Turisten.
  1975 Såld till S A Gunnarsson, Saltsjö-Boo.
  1986-08-03 Såld till Mats Fredin, Södertälje för 73.000 SEK. Ombyggd till bostadsbåt.
  1992 Skrovet plastas.
  2019-11-13 Överförd till båtregistret med signal SFE 3897.
  2022-09-13 Såld av Mats Fredins dödsbo till Tobias Johansson, Västerås. Ny hemort Västerås.
Tillbaka till Axel E. Lindvall
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.