Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Imperator
Hasslö II i Saltösund, Karlskrona
Hasslö II i Saltösund, Karlskrona
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
*


* Inlägg i Facebookgruppen Karlskrona i bilder Gammalt och nytt 26 mars 2016 av Keith Saut Gm
Hörde för ett tag sedan att Hasslö ll ligger på botten 200 meter ut ifrån Tjurkö
  Byggd 1903
  Varv Ljunggrens Verkstad, Kristianstad
  Varvsnummer 031
  Registernr 10739
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFDM
  Systerfartyg Orädd
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,90 meter 21,12 meter
  Största bredd 5,00 meter 5,25 meter
  Djupgående 1,50 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt - 61/38
  Maskineri 1 x Ljunggrens ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1903 Levererad av Ljunggrens Verkstad som Imperator till C.J. Börgesson, Karlskrona. Trafik på Torhamnstraden.
  1912 Såld till Karlskrona Ångslups AB, Karlskrona.
  1948 Motoriserad med en Boliner-Munktell, 120 hk, 88 kW.
  1950 ca. Sjunker efter en kollision med kustartilleriets transportfartyg s/s Bore utanför Stumholmen i tät dimma. Fartyget har vid incidenten inga passagerare. Bärgas och repareras.
  1962 Såld till K.P. Svenssons Trafik AB, Hasslö och omdöpt till Hasslö II. Ombyggd. Trafik på traden Karlskrona - Hasslö.
  1970-03-01 Såld till Hasslö Trafik AB, Hasslö.
  1982 Såld till Per-Erik Olausson, Sturkö, Karlskrona.
  Nutid Ligger, enligt uppgift, sjunken ca. 200 meter utanför Tjurkö.
Tillbaka till C.J. Börgesson
Tillbaka till Karlskrona Ångslups AB
Tillbaka till K.P. Svenssons Trafik AB
Tillbaka till Hasslö Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.