Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Indiana
Webe på Strömmen, Stockholm 1967-05-06
Webe på Strömmen, Stockholm 1967-05-06
Foto: Kerold Klang
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arne Sundström, EMA, 2007-08-07 PN
* Kerold Klang, EMA, 2009-12-07 PN
* Skärgårdsbåten 4/2007, S12 PN
* Skärgårdsbåten 2/2008, S24 PN
  Byggd 1932
  Varv Norrvikens Båtvarv AB, Vätö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 8,75 meter -
  Största bredd 1,80 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Reo marinmoter -
  Effekt 30 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 17 passagerare -
  Historik
  1932 Levererad av Norrvikens Båtvarv AB som Indiana till Gunnar Sjöberg, Stockholm.
  1933 Gunnar Sjöberg bildar, tillsammans med sina bröder Bertil och Erland, Sea-Sjö-Taxi, Stockholm. Taxibåtsturer från Strömparterren, Stockholm.
  1936 Omdöpt till Indiana I. Sea-Sjö-Taxi byter namn till Sjö-Taxi, Stockholm.
  1946 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Webe. Inspektionsbåt samt tidningstrafik mellan Stockholm och Vaxholm.
  1964 Såld till Tourist Sightseeing AB, Stockholm.
  1967 Trafik på traden Wasavarvet - Nationalmuseum under marknadsföringsnamnet "Museibåten".
  1969 Såld till Sollentuna.
Tillbaka till Gunnar Sjöberg
Tillbaka till Sea-Sjö-Taxi
Tillbaka till Sjö-Taxi
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.