Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

MMS 280
Svea Viking vid Blockhusudden, Stockholm 2005-06-16
Svea Viking vid Blockhusudden, Stockholm 2005-06-16
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-14 PN
* Redaren 3/1993, S17
* Redaren 1/1994, S20
* Aftonbladet.se, WEB 2007-04-28
* Dn.se, WEB 2007-04-28
* Pål Ulsteen, EMA, 2007-04-28 PN
  Byggd 1943
  Varv Clapson & Son, Lorighborough, England
  Varvsnummer -
  Registernr 10145
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SEUD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 39,04 meter
  Största bredd - 7,30 meter
  Djupgående - 3,26 meter
  Brt/Nrt - 142/61
  Maskineri 1 x Petters Diesel 1 x Scania DSI14 73M41S.
  Effekt 375 hk, 276 kW 460 hk, 340 kW
  Toppfart 11 knop 8 knop
  Kapacitet - 200 passagerare
  Historik
  1943-04-06 Levererad av Clapson & Son som MMS 280 till British Royal Navy, England. Minsvepare.
  1946-03 Såld till A/S Langesund-Helgerofergen, Langesund, Norge och omdöpt till Lahela 3. Norsk signal LLQP. Ombyggd till bil- och passagerarfärja med dimensionerna 35,44 x 6,88 meter, brt/nrt 153/53, 205 passagerare och 20 personbilar.
  1947-07 Insatt i trafik på leden Langesund - Helgreoa i konkurens med Brevik Kommunale Ferge Nr 4, 5, 6 och 7 på leden Brevik - Stathelle.
  1951 A/S Langesund-Helgerofergen övertas av Henry Sørensen, Langesund, Norge.
  1961 Trafiken på traden upphör och fartyget läggs upp. Bron över Breviksundet invigs året efter.
  1961-04 Såld till Jonne Eriksson, Muskö och omdöpt till Lahela. Insatt i trafik på leden Söderby - Mickrum.
  1966 Såld till Rederi AB Beron, Västervik och omdöpt till Borgholm. Insatt i trafik på leden Oknö - Borgholm.
  1979 Såld till Evert Palmberg, Blomstermåla.
  1982 Ny hemort Malmö.
  1983 Såld till Rederi AB Tillingesnabben, Malmö.
  1983 Såld till Kust-Marin KB, Malmö för 200.000 SEK.
  1985-05-20 Såld till Startskottet 9468 AB, Malmö för 178.000 SEK. Senare omdöpt till Kust-Marin AB.
  1986-06 Ny hemort Oknö.
  1996 Såld till Marité Sail Ship Charter AB, Rönninge för 100.000 SEK.
  1996-10 Fartygets överbyggnad rivs och skrovet rensas vid Mälarvarvet, Stockholm.
  1996-12 Bogseras från Mälarvarvet till Beckholmen för uppbyggnad.
  1997-01-03 Såld till Sviariki Kul-Tur AB, Rönninge för 100.000 SEK.
  1998 Överförd till Svea Viking AB, Rönninge och omdöpt till
Svea Viking. Trafik som sightseeing- och charterbåt i Stockholms hamn och skärgård.
  1998-06-04 Jungfrutur från Beckholmen till Slottet där första chartersällskapet väntar.
  2007-04-28 En brand utbryter ombord strax före kl. 04.30 på morgonen när fartyget ligger förtöjt vid Skeppsbron, Stockholm. Sju enheter, varav en brandbåten Fenix, från räddningstjänsten bekämpar branden. Inga personer kommer till skada men fartyget får omfattande skador och blir liggandes halvsjunken vid kajen efter släckningsarbetet som pågått långt in på förmiddagen. Bildreportage
  2007-05-15 Bärgningen av vraket inleds. Stockholms hamns pontonkran Lodbrok ska lyfta upp resterna av fartyget på en ponton. Vid första lyftförsöket glider de aktra vajrarna så man sänker ner vraket igen. Efter att en dykare varit nere och flyttat varjarna framför propellern görs ett nytt försök. Denna gång ser allt ut att gå bra tills kölen brister. Man sänker då ner henne igen och avbryter bärgningen. Bildreportage
Tillbaka till Svea Viking AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.