Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

MMS 280
Svea Viking vid Blockhusudden, Stockholm 2005-06-16
Svea Viking vid Blockhusudden, Stockholm 2005-06-16
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1943
  Varv Clapson & Son, Lorighborough, England
  Varvsnummer -
  Registernr 10145
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal LLQP, senare svensk SEUD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa - 39,04 meter
  Största bredd - 7,30 meter
  Djupgående - 2,44 meter
  Brt/Nrt - 142/61
  Maskineri 1 x Petters Diesel 1 x Scania DSI14 73M41S.
  Effekt 375 hk, 276 kW 625 hk, 460 kW
  Toppfart 11 knop 8 knop
  Kapacitet - 200 passagerare
  Historik
  1943-04-06 Levererad av Clapson & Son som MMS 280 till British Royal Navy, England. Minsvepare.
  1946-03 Såld till A/S Langesund-Helgerofergen, Langesund, Norge och omdöpt till Lahela 3. Norsk signal LLQP. Ombyggd till bil- och passagerarfärja med dimensionerna 35,44 x 6,88 meter, brt/nrt 153/53, 205 passagerare och 20 personbilar.
  1947-07 Insatt i trafik på leden Langesund - Helgreoa i konkurens med Brevik Kommunale Ferge Nr 4, 5, 6 och 7 på leden Brevik - Stathelle.
  1951 A/S Langesund-Helgerofergen övertas av Henry Sørensen, Langesund, Norge.
  1961 Trafiken på traden upphör och fartyget läggs upp. Bron över Breviksundet invigs året efter.
  1961-03-11 Såld till Erik Axel John Eriksson, Muskö för 90.000 SEK och omdöpt till Lahela. Ny hemort Muskö. Svensk signal SEUD. Färjan tar 22 personbilar och 150 passagerare. Insatt i trafik på traden Söderby - Mickrum.
  1963-11-08 Grundstöter vid 19-tiden i kraftig dimma vid Kvarnholmen strax efter avgång från Söderby brygga mot Muskö med ca. 30 passagerare och sex personbilar ombord. Färjan fastnar på grundet och passagerarna och bilarna kan en timme senare föras över till reservfärjan för vidare färd till Muskö. Dras loss någon dag senare.
  1965-02-09 Såld till Rederi AB Beron (Lennart Eugen Eberson och Lars Ruben Fredrik Olsson), Västervik för 15.000 SEK och omdöpt till Borgholm. Ny hemort Västervik.
  1965-06-01 Insatt i trafik på traden Timmernabben - Borgholm.
  1966-11-16 Såld till sjökapten David Evert Gerhard Palmberg, Färjestaden för 25.000 SEK. Ny hemort Timmernabben.
  1967-03 Ny huvudmaskin, av fabrikat Mercedes-Benz, 320 hk, 235 kW, installeras vid kajen i Ölandshamnen, Kalmar.
  1979-04 Såld till Rederi AB Tillingenabben (Sune Löfström), Timmernabben för 50.000 SEK.
  1982-01 Ny hemort Malmö.
  1983 Såld till Kust-Marin KB, Malmö för 200.000 SEK.
  1985-05-20 Såld till Startskottet 9468 AB, Malmö för 178.000 SEK. Senare omdöpt till Kust-Marin i Mönsterås AB.
  1986-06 Ny hemort Oknö.
  1996-09 Såld till Marité Sail Ship Charter AB, Rönninge för 100.000 SEK.
  1996-10 Fartygets överbyggnad rivs och skrovet rensas vid Mälarvarvet, Stockholm.
  1996-12 Bogseras från Mälarvarvet till Beckholmen för uppbyggnad till vikingaskepp.
  1997-01-03 Såld till Sviariki Kul-Tur AB, Rönninge för 100.000 SEK.
  1998 Överförd till Svea Viking AB, Rönninge och omdöpt till
Svea Viking. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI14 73M41S, 625 hk, 460 kW, installeras. Nya mått 39,04 x 7,30 x 2,44 meter. Nytt tonnage 142/61. Trafik som sightseeing- och charterbåt i Stockholms hamn och skärgård.
  1998-06-04 Jungfrutur från Beckholmen till Slottet där första chartersällskapet väntar.
  2007-04-28 En brand utbryter ombord strax före kl. 04.30 på morgonen när fartyget ligger förtöjt vid Skeppsbron, Stockholm. Sju enheter, varav en är brandbåten Fenix, från räddningstjänsten bekämpar branden. Inga personer kommer till skada men fartyget får omfattande skador och blir liggandes halvsjunken vid kajen efter släckningsarbetet som pågått långt in på förmiddagen. Bildreportage
  2007-05-15 Bärgningen av vraket inleds. Stockholms hamns pontonkran Lodbrok ska lyfta upp resterna av fartyget på en ponton. Vid första lyftförsöket glider de aktra vajrarna så man sänker ner vraket igen. Efter att en dykare varit nere och flyttat varjarna framför propellern görs ett nytt försök. Denna gång ser allt ut att gå bra tills kölen brister. Man sänker då ner henne igen och avbryter bärgningen. Bildreportage
  2007-08-16 Avförd som förstörd
Tillbaka till John Eriksson
Tillbaka till Svea Viking AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.