Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nämdöfjärd
Nämdöfjärd vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Nämdöfjärd vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Redaren 1/1994, S20
* Båtologen 4/2014, S256
  Byggd 1986
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1142
  Registernr 13535
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SLPZ, numera SDGB
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,03 meter 27,93 meter
  Största bredd 5,30 meter 5,32 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 48/14 84/52
  Maskineri 2 x Caterpillar TA3208 2 x Scania DI13 092M
  Effekt 850 hk, 625 kW 550 hk, 405 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 173 passagerare 198 passagerare
  Historik
  1986-10-01 Kölsträckt.
  1986 Levererad av Boghammar Marin AB som Nämdöfjärd till Söderholms Båttaxi AB, Runmarö. Trafik för Stavsnäs Skärgårdstrafik och Charter AB.
  1994-01 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängd med 7,90 meter och styrhytten förhöjd samt flyttad något akteröver. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14 V8, 900 hk, 662 kW, installeras.
  2002-04-15 Såld till Päijännematkat Koskinen OY, Jämsä, Finland och omdöpt till Tuulikki II. Trafik på sjön Päijänne.
  2014-05-01 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm (50%) och Ellboda Värdshus AB, Vaxholm (50%) och omdöpt till Nämdöfjärd. Trafik i Stockholms skärgård. Ny signal SDGB. Nytt passagerarcertifikat för 198 passagerare.
  2017-12-11 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm (50%) och nu helägd. Trafik i Stockholms skärgård.
  2018-04 Ombyggd med nytt, större fördäck för att få plats med cyklar.
  2020-01 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13 092M, 550 hk, 405 kW, installeras vid Mälarvarvet AB, Stockholm.
  2020-08-09 Får ca. kl. 14.00 stopp i maskin utanför Saltsjöqvarn vid färd mot Finnboda med 59 passagerare ombord och börjar driva in mot strandkanten. Efter ca. 10 minuter kommer Sofia till platsen och drar ut fartyget från stranden och lämnar sedan över till Rescue Rebecka af Odd Fellow från SSRS Stockholm som håller fartyget kvar på platsen. Vid kl. 14.40 evakueras passagerarna över till Clara och vid kl. 16.10 kommer Stockholms Ström 3 och bogserar fartyget in till Nybroplan. Orsak till incidenten är fel på bränsletillförseln. Åter i trafik dagen efter.
Tillbaka till Söderholms Båttaxi AB
Tillbaka till Ellboda Värdshus AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.