Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Hillersjö
Runar vid Ekensbergs varv, Stockholm ca. 1910
Runar vid Ekensbergs varv, Stockholm ca. 1910
Foto: T.B. Plahn. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S160, 169-170
* Rospiggen 2009, Roslagens Transport-Aktiebolag, S98-104

* Skärgårdsbåten 3/1988, S23-27
* Skärgårdsbåten 2/1999, S15
* Skärgårdsbåten 3/1999, S6-7
* Skärgårdsbåten 1/2001, S19

* Dagens Nyheter 1885-05-29
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-29
* Aftonbladet 1885-07-10
* Nya Dagligt Allehanda 1885-07-10
* Dagens Nyheter 1885-07-11
* Svenska Dagbladet 1885-08-26
* Aftonbladet 1885-10-22
* Dagens Nyheter 1885-10-23
* Svenska Dagbladet 1885-10-23
* Aftonbladet 1887-09-09
* Dagens Nyheter 1887-09-09
* Nya Dagligt Allehanda 1887-09-09
* Nya Dagligt Allehanda 1887-09-10
* Svenska Dagbladet 1895-08-02
* Dagens Nyheter 1901-03-23
* Svenska Dagbladet 1901-03-23
* Dagens Nyheter 1901-04-16
* Aftonbladet 1901-04-27
* Aftonbladet 1901-08-22
* Svenska Dagbladet 1905-09-12
* Dagens Nyheter 1908-01-08
* Svenska Dagbladet 1908-01-08
* Svenska Dagbladet 1908-01-16
* Svenska Dagbladet 1910-05-06
* Svenska Dagbladet 1913-06-23
* Svenska Dagbladet 1913-07-02
* Dagens Nyheter 1913-07-07
* Dagens Nyheter 1913-08-16
* Svenska Dagbladet 1913-08-16
* Svenska Dagbladet 1914-04-15

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S202
* Sveriges Skeppslista 1908, S96
* Sveriges Skeppslista 1910, S96
* Sveriges Skeppslista 1911, S94
* Sveriges Skeppslista 1913, S98
* Sveriges Skeppslista 1921, S102
* Sveriges Skeppslista 1929, S136
* Sveriges Skeppslista 1933, S138
  Byggd 1885
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 185
  Registernr 2633
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFSN, senare SGDO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 27,79 meter 27,79 meter
  Största bredd 5,10 meter 5,10 meter
  Djupgående 3,00 meter 2,80 meter
  Brt/Nrt 101/66 74/17
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885-05-27 Sjösatt.
  1885-07-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Nya Hillersjö till Hillersjö Ångbåts AB, Svartsjö.
  1885-07-10 Insatt i trafik på traden Stockholm - Nockeby - Hogsta - Lambarudd - Hillersjö - Svartsjö.
  1885-08-23 Vid färd från Svartsjö mot Stockholm uppstår det bråk och slagsmål bland ett flertal tegelbruksarbetare ombord. Man går in till närmsta brygga och tvingar de bråkiga passagerarna att gå av. När de till slut gått av börjat de att kasta sten mot fartyget. Inga passagerare skadas men ett antal fönster krossas.
  1885-10-22 Kolliderar ca. kl. 09.00 strax söder om Nockebybron med jakten Humerania från Norrtälje. Humerania träffas mitt på sidan vilket gör att jakten börjar sjunka. Jaktens skeppare Johan Erik Janssson, hans hustru och deras sjökista räddas ombord på Nya Hillersjö.
  1887-09-07 En mindre brand startar i maskinrummet när fartyget ligger förtöjt för natten vid Hillersjö. Besättningen, som ligger och sover ombord, vaknar och kan snabbt släcka elden som dock redan har hunnit förstöra delar av inredningen i aktersalongen. Branden tros ha startat genom antändning av ångpannans träbeklädnad. Fartyget körs till varv för reparation. Åter i trafik två dagar senare.
  1900-12-03 Såld till pr/Carl Gustaf Eriksson, Norrtälje för 37.500 SEK.
  1901-03-15 Såld till Ångfartygs AB Sylfid, Norrtälje för 37.500 SEK och omdöpt till Runar. Man ansöker först att få döpa fartyget till "Vätö sund" men Kommerskollegium godkänner inte namnet. Trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Vätö Stenhuggerier - Marum - Edsvik - Vätösund - Glämsta - Rörvik - Backa - Bagghus - Älmsta - Ortala - Fredrikslund (Väddö).
  1902 Renoveras.
  1905 Renoveras.
  1908-01-05 Sjunker i Norrtälje hamn där fartyget ligger vinterupplagt.
  1908-01-08 Bärgningen inleds i 18 minusgrader. Efter sex timmars länspumpning har fartyget kommit upp till ytan men får då slagsida och sjunker igen.
  1908-01-13 Nytt bärgningsförsök inleds och efter 18 timmars arbete lyckas man till slut få fartyget flytande igen.
  1910-05 Genomgår under vintern en stor renovering på Ekensbergs varv, Stockholm. Ny ångpanna, ny propelleraxel, nytt roder, ett 40-tal nya plåtar samt modernisering av salongerna.
  1913-06-26 Såld till Ångfartygs AB Kungshatt (Carl Axel Svensson, Carl Wilhelmsson och Emil Norlander), Stockholm för 26.000 SEK och omdöpt till Kungshatt. Trafik på traden Stockholm - Fridhem - Fågelön - Edeby - Kungshatt.
  1913-10 Traden ändras till Stockholm - Kungshatt - Adelsö.
  1914-05 Såld till kapten Anders Petter Eriksson, Norrtälje för 28.000 SEK och omdöpt till Runar. Trafik på traden Stockholm - Norrtälje.
  1914-12 Upplagd på grund av kapten Anders Petter Erikssons vacklande hälsa. Eriksson avlider 27 mars 1915 efter en tids sjukdom.
  1915-05-15 Såld på exekutiv auktion till Ångfartygs AB Kungshatt, Stockholm för 22.000 SEK.
  1916-06 Såld till Roslagens Transport AB, Norrtälje.
  1917 Ombyggd till bogserbåt. Nytt tonnage 74/17
  1927-12-30 Roslagens Transport AB går i likvidation.
  1928-08-25 Såld till Ernst Gustaf Karlsson, Roslagsbro, Johan Jansson, Upplunda, Emil Törnqvist, Roslagsbro och Carl Erik Jansson, Älmsta för 4.000 SEK. Huvudredare är Ernst Gustaf Karlsson, Roslagsbro.
  1928-06-12 Ägarna bildar Roslagens Nya Transport AB, Roslagsbro som övertar fartyget.
  1933-04-27 Roslagens Nya Transport AB går i likvidation.
  1934-01-15 Såld till lantbrukare Emil Eriksson, Roslagsbro, hemmansägare Gustaf Jansson, landstingsman Johan Jansson, köpman Emil Törnqvist, sågverksägare Carl Erik Pettersson, civilingenjör Erik Torsten Jansson och sjökapten Ernst Gustaf Karlsson, Roslagsbro för 2.500 SEK.
  1935-12-09 Anmäls som skrotad vid varvet i Grisslehamn.
Tillbaka till Hillersjö Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Sylfid
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.