Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nyebro Färja
Lavö i Öjan, Norröra 2012-10-26
Lavö i Öjan, Norröra 2012-10-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 1/1979, S37
* Båtologen 6/1980, S339
* Båtologen 2/1981, S103
* Båtologen 2/1992, S82
* Båtologen 5/2006, S319
* Båtologen 3/2015, S189
* Båtologen 4/2015, S254
* www.sttidningen.se, ART 2004-10-06 Färja sjönk i hamn.
* Sveriges Skeppslista 1989, S56
* Sveriges Skeppslista 2005, S70
* Sveriges Skeppslista 2006, S72
* Sveriges Skeppslista 2007, S86
* Sveriges Skeppslista 2008, S88
* Sveriges Skeppslista 2009, S92
* Sveriges Skeppslista 2010, S89
* Sveriges Skeppslista 2011, S90
  Byggd 1953
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 467
  Registernr 12429
  Fartygstyp Motorfärja
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SHIT
  Systerfartyg Hovnäsets Färja II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,15 meter 16,33 meter
  Största bredd 6,75 meter 6,04 meter
  Djupgående - 0,91 meter
  Brt/Nrt 22/6 27/8
  Maskineri - 1 x Volvo TAMD 120 AK
  Effekt - 340 hk, 250 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - -
   6 personbilar 17 ton
  Historik
  1953 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som
Nyebro Färja till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1953-07-01 Insatt i trafik över Göta Älv, leden Agnesberg - Nyebro, Angered, Göteborg.
  1956 Omdöpt till Färja 62/183.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1979 Såld till Flatö-Malö Vägsamfällighet, Flatön och omdöpt till Flatö Färja. Trafik på leden Ängö - Fruvik.
  1980-09 Såld till Kurt Göran Göransson, Henån.
  1981 Omdöpt till Jo-Jo II. Ombyggd vid Skärhamns Slip & Mekanisk Verkstad, Skärhamn.
  1988 Såld till Skärgårdstransport Orust AB, Henån.
  1990 Ny huvudmaskin av fabrikat Volvo TAMD 120 AK, 340 hk, 250 kW, installeras.
  1992 Såld till Orust Shipping & Marinservice AB, Mollösund för 700.000 SEK.
  2004-09-29 Sjunker under natten i Mollösunds hamn pga. ett hål i skrovet. Bärgningsarbetet tar hela dagen.
  2004-09-30 Bogseras till Skärhamn för reparation.
  2006-06-17 Såld till Sjötransporter i Bohuslän AB, Gullholmen och omdöpt till Lavö. Hemort Kungsviken.
  2008-12 Såld till Stefan Dahl, firma S. Dahls Transport & Entreprenad, Blidö. Hemort Norröra.
  2010 Styrhytten rivs.
  2012-07-17 Såld till S. Dahls Transport & Entreprenad AB, Blidö. Nedskuren till pråm.
  2015-05-29 Såld till Skärgårdstjänster Yxlan AB, Yxlan. Ny hemort Yxlan.
  2021-04-27 Såld till T. Ekstrand Sjötjänst AB, Hallstavik.
  2021-05-26 Såld till LÅ Consulting AB, Sollentuna.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Flatö-Malö Vägsamfällighet
Tillbaka till Skärgårdstransport Orust AB
Tillbaka till Sjötransporter i Bohuslän AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.