Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öregrund
Prins Bernadotte
Prins Bernadotte
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling.
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-17 PN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2011-02-28, PN
* Länspumpen 3/1998, S9
* Båtologen 2/1974, S63
* Båtologen 3/2005, S139-155
* Lubrikatorn 2/1986, S10
* Kalmarsunds vita båtar, S196-2001
* Mälarbåtarna, S141
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S270
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S194
* Sveriges Skeppslista 1941, S122
* Sveriges Skeppslista 1973, S130
  Byggd 1887
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 184
  Registernr 1244
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCMQ, senare SFZK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,22 meter 31,90 meter
  Största bredd 5,62 meter 5,87 meter
  Djupgående 2,57 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 199/154 160/20
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Krupps AG ångmaskin
  Effekt 180 hk, 132 kW 425 hk, 312 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1887 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Öregrund till Ångfartygs AB Öregrund, Öregrund. Byggnadskostnad 72.000 SEK.
  1887-06-14 Insatt i trafik på traden Stockholm - Furusund - Norrtälje - Väddö kanal - Öregrund - Gävle- Söderhamn - Hudiksvall.
  1887-07-24 Grundstöter lätt vid färd från Stocka. Samtliga propellerblad stukas. Efter en inspektion går fartyget för egen maskin till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm för byte till en ny propeller. Reparationen kostar 1.200 SEK.
  1888 Traden förlängs till Sundsvall.
  1890-08-12 Grundstöter vid norra udden av ön Gran utanför Sundsvall. Efter att passagerarna satts iland och en del av godset lossats kan man ta sig loss för egen maskin. Efter kontroll att inget läckage uppstått tar man åter ombord passagerarna och godset och fortsätter sedan färden mot Hudiksvall.
  1894-03-30 Såld till Östra Sveriges Ångbåts AB, Mönsterås för 55.000 SEK och omdöpt till Prins Bernadotte. Trafik på traden Stockholm - Södertälje - Oxelösund - Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Mönsterås - Borgholm - Kalmar - Degerhamn - Bergkvara.
  1895 Ny ångpanna installeras.
  1895-04-18 Ommätt. Nya mått 32,22 x 5,84 meter. Nytt tonnage 198/142.
  1895-10-10 Grundstöter på Gåsöbådan vid färd från Oskarshamn mot Mönsterås. Orsak till incidenten är lågt vattenstånd och mörker. Dras loss dagen efter av lotsångaren Kalmar.
  1900-11-01 Grundstöter vid inloppet till Mönsterås. Efter att lasten, bestående av 38 fat cement samt åtskilliga säckar spannmål, lastats över till ångaren Borgholm, kommer man loss för egen maskin. Vid en inspektion i Oskarshamn konstaterar man att fartyget endast fått bucklor i botten.
  1915-06-10 Såld till pr/Hans Kristian Hedvall-Pohlman, Örnsköldsvik för 50.000 SEK.
  1915-12-22 Såld till Rederi AB Prins Bernadotte, Örnsköldsvik. Trafik på traden Stockholm - Umeå.
  1918-04 Såld till grosshandlare Andreas Strandberg, Alne för 78.000 SEK. Ombyggd till bogserbåt vid Ekensbergs Warf, Stockholm. Timmerbogserare längs norrlandskusten.
  1918-06-01 Ommätt. Nytt tonnage 144/68.
  1919-11-25 Kör rakt upp på land vid Örskärs fyr vid bogsering av barkskeppet Ingeborg. Ingeborg, som vid tillfället, har en last av björkved, går inte att bärga utan blir vrak. Prins Bernadotte bärgas och repareras.
  1924 Ny ångpanna installeras.
  1926 Ny ångmaskin, Krupps AG, 425 hk, 312 kW, installeras.
  1931-06-03 Ommätt. Nytt tonnage 140/53.
  1935 Andreas Strandberg avlider och båten övertas då av dödsboet, dvs. Sara Brita, Johan Arthur, Jonas Walter, Anna Birgitta och Sara Katarina Strandberg.
  1938-10-14 Överförs till Jonas Walter Strandberg, Örnsköldsvik.
  1942-10-14 Ommätt. Nytt tonnage 184/77.
  1943-06-01 Ommätt. Nya mått 32,79 x 5,87 meter. Nytt tonnage 164/58.
  1945-04-26 Ommätt. Nytt tonnage 165/60.
  1949-06-16 Ommätt. Nytt tonnage 173/60.
  1951 Överförs till Dagmar Strandberg efter att Jonas Walter avlidit.
  1969 Upplagd efter en maskinskada.
  1971-12-22 Såld till Carl Valdemar Christensen, Örnsköldsvik för 35.000 SEK.
  1973 Såld till Persöner AB, Ystad för 35.000 SEK.
  1973-06-30 Lämnar Örnsköldsvik under bogsering till Ystad.
  1973-10-11 Persöner AB meddelar att fartyget nu är skrotad.
Tillbaka till Ångfartygs AB Öregrund
Tillbaka till Östra Sveriges Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.