Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östanå
Frey i Askersunds hamn
Frey i Askersunds hamn
Foto: Okänd. Från Anders Engdahls samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-10-26 PN

* Länspumpen 3/1999, S31-32

* Nya Dagligt Allehanda 1870-04-07
* Dagens Nyheter 1870-04-08
* Nya Dagligt Allehanda 1870-08-25
* Aftonbladet 1870-08-26
* Nya Dagligt Allehanda 1870-09-26
* Aftonbladet 1870-09-27
* Dagens Nyheter 1870-09-27
* Aftonbladet 1870-09-28
* Nya Dagligt Allehanda 1876-04-24
* Aftonbladet 1876-05-19
* Nya Dagligt Allehanda 1876-07-18
* Upsala 1882-04-04
* Upsala 1882-04-13
* Upsala 1882-04-20
* Upsala 1882-05-11
* Dagens Nyheter 1885-09-05
* Karlshamns Allehanda 1885-10-28
* Upsala 1886-08-05
* Upsala 1889-02-26
* Upsala 1889-03-21
* Vestmanlands Läns Tidning 1889-03-23
* Aftonbladet 1889-03-26
* Nya Dagligt Allehanda 1889-04-18
* Nya Dagligt Allehanda 1889-05-01
* Aftonbladet 1890-04-14
* Svenska Dagbladet 1890-04-14
* Aftonbladet 1890-05-08
* Dagens Nyheter 1890-06-04
* Nya Dagligt Allehanda 1890-07-21
* Dagens Nyheter 1891-05-06
* Aftonbladet 1891-07-14
* Dagens Nyheter 1891-07-21
* Dagens Nyheter 1892-05-09
* Vestmanlands Läns Tidning 1892-08-30
* Vestmanlands Läns Tidning 1892-09-01
* Aftonbladet 1893-05-20
* Vestmanlands Läns Tidning 1893-06-03
* Eskilstunakuriren 1893-10-02
* Aftonbladet 1895-06-07
* Vestmanlands Läns Tidning 1895-06-11
* Aftonbladet 1895-07-09
* Aftonbladet 1895-07-10
* Dagens Nyheter 1895-07-10
* Eskilstunakuriren 1895-07-10
* Svenska Dagbladet 1895-07-10
* Aftonbladet 1895-07-11
* Vestmanlands Läns Tidning 1895-07-11
* Aftonbladet 1895-07-12
* Eskilstunakuriren 1895-07-12
* Vestmanlands Läns Tidning 1895-07-13
* Aftonbladet 1895-07-15
* Svenska Dagbladet 1895-07-15
* Svenska Dagbladet 1895-07-16
* Nerikes Allehanda 1895-07-30
* Svenska Dagbladet 1895-08-09
* Vestmanlands Läns Tidning 1895-08-13
* Aftonbladet 1895-11-05
* Vestmanlands Läns Tidning 1896-01-16
* Aftonbladet 1896-04-28
* Vestmanlands Läns Tidning 1896-07-04
* Aftonbladet 1900-06-25
* Dagens Nyheter 1900-07-03
* Svenska Dagbladet 1900-07-03
* Aftonbladet 1901-05-13
* Aftonbladet 1901-07-06
* Dagens Nyheter 1901-07-06
* Dagens Nyheter 1901-07-07
* Svenska Dagbladet 1901-07-07
* Svenska Dagbladet 1901-07-08
  Byggd 1870
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 68
  Registernr 2687
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFVM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1929
  Längd öa 25,60 meter 28,98 meter
  Största bredd 4,68 meter 4,80 meter
  Djupgående - 1,93 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1870-08-24 Sjösatt kl. 17.30.
  1870-09 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Östanå till Ångfartygsbolaget Östanå, Östanå.
  1870-09-24 Insatt i trafik på traden Stockholm (Räntmästartrappan) - Vaxholm - Östanå - Ljusterö - Bergshamra.
  1876 Såld till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm och omdöpt till Nornan. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Lambarudd - Skå-Edeby - Lullehov - Skytteholm - Kungsberga - Eldgarn - Kalmarsand.
  1882-04 Såld till Ångslups AB Ekoln, Uppsala. Trafik på traden Uppsala - Örsundsbro - Högby.
  1885-09-02 När man ska vända i Uppsala är strömmen så stark att den tar tag i fartyget och för det med sådan kraft mot kajen att stäven böjs. Åter i trafik tre dagar senare efter reparation.
  1885-10-22 Grundstöter i Örsundaån, Örsundsbro. Dras loss efter några timmar med hjälp av 24 oxar.
  1886-08-05 Vid ankomst till Uppsala på morgonen stöter man mot ångfartyget Garibaldi och fortsätter sedan in i vattenfallet vid Islandsbron. Orsak till olyckan är att både maskinisten och eldaren har somnat och därför inte uppmärksammar befälhavarens kommando. Varken fartyget eller någon person skadas vid incidenten. Maskinisten och eldaren avskedas omedelbart.
  1889-02-25 Såld till kapten C.A. Söderström, Torshälla för 9.000 SEK och omdöpt till Torshälla. Trafik på traden Eskilstuna - Torshälla - Västerås - Strömsholm - Köping - Arboga.
  1889-05-03 Flyttas till traden Stockholm - Strängnäs - Torshälla - Eskilstuna i samtrafik med ångfartyget Vesterås.
  1890-04 Såld till Djursholms AB, Djursholm för 11.500 SEK och omdöpt till Djursholm.
  1890-05-08 Insatt i direkttrafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Djursholm.
  1890-06-03 Blir påkörd ca. kl. 20.00 utanför Nationalmuseum av en ångslup som precis lämnat Strömparterren. Djursholm får ett stort hål i sidan ovanför vattenlinjen.
  1891-05 Upplagd till salu då järnvägen till Djursholm blivit klar och det inte längre finns behov av ett fartyg. Används under tiden för lustresor. Hyrs även ut til andra ångbåtsbolag som ersättningsfartyg då deras fartyg är på reparation.
  1892-08 Såld till Västerås och omdöpt till Torshälla.
  1892-09-01 Insatt i trafik på traden Västerås - Tidö - Torshälla.
  1893 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Västerås - Tidö - Torshälla.
  1895-03 Ombyggd under vintern vid Ekensbergs varv, Stockholm. Ny inredning, nya salonger samt fyra passagerarhytter. Skrovet förstärkt.
  1895-07-08 Kantrar och sjunker i Västerås hamn ca. kl. 22.30 med sju passagerare ombord. Olyckan inträffar då fartyget ska lämna Västerås för färd mot Stockholm efter att ha lastats med runt 550 säckar havre, råg och ärtor från grosshandlare C.A. Carlsson. Ombord på fartyget finns även 100 säckar kli och 50 säckar korngryn från Torshälla kvarn och ett parti smiden och gjutgods från Holmens verkstad i Torshälla. Passagerarna och besättningen räddas av mindre båtar som kommer till undsättning. Maskinisten lyckas rädda sig genom att krypa ut genom en ventil. 32-årige Erik Malmsten från Torshälla, som lagt sig att sova mellan havresäckarna på däck, saknas och hittas senare drunknad. Orsak till olyckan är överlast och att lasten är dåligt surrad och förskjuts när fartyget vänder i hamnen.
  1895-07-14 Bärgas av Transportbolagets ångbogserare Thor och Framåt tillsammans med flera pråmar efter att lasten lossats. Bogseras därfter av Framåt till Ekensbergs varv, Stockholm dit man anländer ca. kl. 10.00 dagen efter. Skrovet är helt oskadat men mycket av den nästan helt nya inredningen är förstörd.
  1895-08-11 Åter i trafik efter reparationen.
  1899-05-05 Ommätt. Mått 25,60 x 4,68 meter. Tonnage 70/51.
  1900-03 Ombyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm och omdöpt till Frey. Förlängd till 28,98 m och breddad till 4,80 m. Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras. Insatt i trafik på traden Stockholm (Kornhamnstorg) - Ringsö - Lagnö - Marby - Vadholmen - Nybyholm - Hjulsta - Västerås.
  1900-05-31 Ommätt. Nya mått 28,98 x 4,80 meter. Nytt tonnage 92/67.
  1900-06-30 Kolliderar vid kl. 23.00 med en bogserbåt utanför Ekerö vid färd från Västerås mot Stockholm. Vid kollisionen blir Freys stäv böjd och en av plåtarna rivs upp. Bogserbåten körs upp mot land för att inte sjunka. Frey fortsätter efter kollisionen till Stockholm där man efter avslutad färd kör till Ekensbergs varv för reparation.
  1901-07-04 Grundstöter vid Fagerön, norr om Strängnäs, vid färd från Västerås mot Stockholm. En läcka uppstår i stäven och vatten forsar in. Fartyget körs då upp mot land för att inte sjunka. Bärgas och tätas dagen efter och förs därefter till Ekensbergs varv, Stockholm för reparation.
  1906-01-17 Såld till AB Lemunda Sandstensbrott, Lenumda. Ny hemort Lemunda. Trafik på Vättern, traden Motala - Vadstena - Medevi - Askersund.
  1919-07-22 Såld till Rederi AB Norra Vättern, Askersund för 50.000 SEK. Ny hemort Askersund. Fortsatt trafik på norra Vättern.
  1929-05-16 Såld till Ångbåts AB Västra Skärgården, Kimito, Finland för 6.000 SEK. Trafik på traden Åbo - Kimito.
  1932-03-16 Såld till Kustavin Höyrylaiva OY, Kustavi (Gustavs Ångbåts AB, Gustavs) och omdöpt till Pohjola.
  1949-10-05 Såld till M. Paananen, Åbo.
  1950-01-24 Såld till David Nordberg 0ch Sven Erik Folke Stenroos, Mariehamn, Åland och omdöpt till Snäckö. Ombyggd till lastfartyg. Motoriseras.
  1952-04-03 Såld till Ångbåts AB Åland, Åbo.
  1954-04-02 Såld till Helena Rosenqvist, Åbo för skrotning.
  1954-12-27 Såld till Reijo Marttila, Nådendal och omdöpt till Kari.
  1967-10-23 Marttila anmäler fartyget skrotat.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Östanå
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Ångslups AB Ekoln
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till AB Lemunda Sandstensbrott
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.