Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Pelle
Pelle
Pelle
Foto: Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-18 PN
* I älvbåtarnas kölvatten, 1995, S262
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S190
* Sveriges Skeppslista 1908, S92
* Sveriges Skeppslista 1910, S92
* Sveriges Skeppslista 1911, S90
* Sveriges Skeppslista 1913, S94
* Sveriges Skeppslista 1921, S98
* Sveriges Skeppslista 1929, S130
* Sveriges Skeppslista 1933, S132
* Sveriges Skeppslista 1939, S126
* Sveriges Skeppslista 1941, S122
* Sveriges Skeppslista 1943, S120
* Sveriges Skeppslista 1945, S120
  Byggd 1890
  Varv Långholmens Warf & Mekaniska Werkstad, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 1320
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCPT, senare SFYO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 21,10 meter -
  Största bredd 4,94 meter -
  Djupgående 2,13 meter -
  Brt/Nrt 80/42 -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 143 passagerare -
  Historik
  1890-05 Levererad av Långholmens Warf & Mekaniska Werkstad som Pelle till Westernorrlands Ångbåts AB, Sundsvall. Trafik som kombineras last- och passagerarfartyg på traden Härnösand - Sollefteå.
  1893 Överbyggnaden ombyggd.
  1893-04-26 Ommätt. Nytt tonnage 80/46.
  1896 Såld till Thure Reinhold Thuresson, Sundsvall (Huvudredare), Södra Ångermanlands Ångbåts AB, Nyland (26/100), Sundsvall-Wasa Ångfartygs AB, Sundsvall (26/100) och Hernösands Ångbåts AB, Härnösand 48/100).
  1898-02 Såld till fartygets kapten Carl Salvis Wallin som bildar Ångbåts AB Pelle, Härnösand.
  1900-05-04 Ommätt. Nya mått 21,10 x 5,13 meter. Nytt tonnage 80/34.
  1917-04 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB, Härnösand för 25.000 SEK.
  1925 Renoverad.
  1938-08-13 Ommätt. Nytt tonnage 71/41.
  1939-09-01 Såld till Johan Emil Wennerlund, Härnösand för 6.500 SEK.
  1939-09 Såld till Telka Wennerlund, Härnösand för 11.500 SEK. Motoriserad med en dieselmotor på 40 hk, 29 kW.
  1944-11-25 Såld till Bror Jonas Edvin Lundin, Härnösand för 2.000 SEK.
  1946-02 Såld till Erik Dahlqvist och Sixten Lundgren, Björnåsby, Nordingrå. Maskinen och övrig utrustning tas bort.
  1946-04-03 Såld till Gustaf Johanssons skrotaffär, Örnsköldsvik för 5.000 SEK. Nedskuren till pråm.
  1947 Såld till Svanö AB, Svanöbruk, Kramfors.
  1955-06-01 Såld till Dynäs AB, Väja för 0 SEK. Ombyggd till kättingfärja.
  1967 Överförd till Norrlands Skogsägares Celluloa AB, Väja. Hemort Kramfors.
  1970 Såld. Används vid timmerbärgning.
  1975 Sjunker mellan Köja och Litanön.
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.