Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsen
Prinsen vid Kastellet, Vaxholm 2009-08-08
Prinsen vid Kastellet, Vaxholm 2009-08-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1962
  Varv AB Fisksätra varv, Saltsjöbaden
  Varvsnummer -
  Registernr 10375
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SMFI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,47 meter 24,13 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,80 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 49/21 49/
  Maskineri 4 x Volvo Penta 2 x Scania DI12
  Effekt 700 hk, 515 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart 23 knop 18 knop
  Kapacitet 163 passagerare 160 passagerare
  Historik
  1962-05 Levererad av AB Fisksätra varv som Prinsen till Ivan Gunnar Andersson, Blidö-Expressen, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Blidösundet - Norröra - Söderöra.
  1967 Ny och större styrhytt byggs av Kaj Krusell som betalning för Kung Agne.
  1972 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania-Vabis DSI 11, 800 hk, 588 kW, installeras.
  1978 Såld till Firma Allt i Sjötjänst, Söderöra. Trafik i Stockholms norra skärgård, traden Solö - Högmarsö - Furusund - Rödlöga.
  1983 Såld till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB, Vaxholm för 325.000 SEK. Trafik i Stockholms skärgård.
  1987 Ombyggd.
  1990 Ombyggd.
  2000 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12, 1.000 hk,
735 kW, installeras.
Tillbaka till Blidö-Expressen
Tillbaka till Firma Allt i Sjötjänst
Tillbaka till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.