Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsessen
Prinsessan Estelle på Strömmen, Stockholm 2013-05-25
Prinsessan Estelle på Strömmen, Stockholm 2013-05-25
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1990, S19
* Redaren 1/1991, S21-22
* Redaren 1/1994, S20
* Redaren 1/1995, S7-10
* Redaren 2/1995, S13, 27
* Redaren 3/1995, S11
* Båtologen 1/2010, S? PN
* Båtologen 4/2013, S249
* Båtologen 1/2015, S42
* Skipet 4/1987, S76
* Skipet 3/1988, S76
* Skipet 1/1989, S68
* Skipet 3/1989, S79
* Skipet 3/1990, S12, 26-28
* Magnus Wadell, EMA, 2009-11-02 PN
* Sveriges Skeppslista 2005, S82
* Sveriges Skeppslista 2006, S84

MMSI: 276004400
  Byggd 1965
  Varv Skrov/däckshus: L.H. Salthammers Båtbyggeri A/S, Vestnes, Norge
Utrustning: Ulstein mekaniske verksted, Ulsteinvik, Norge
  Varvsnummer Skrov/däckshus: 95
Utrustning: 29
  Registernr 13830
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal LDQZ, SMWZ, numera estnisk signal ESKR
  Systerfartyg Tyrihans
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,20 meter 35,16 meter
  Största bredd 7,20 meter 7,20 meter
  Djupgående 2,90 meter 2,90 meter
  Brt/Nrt 262/121 260/93
  Maskineri 1 x MWM TRHS 526A 1 x Hedemora 4SA 6
  Effekt 460 hk, 338 kW 550 hk, 405 kW
  Toppfart 12,5 knop 12 knop
  Kapacitet 350 passagerare 143 passagerare
  Historik
  1965-01 Levererad av Ulstein mekaniske verksted som Prinsessen till A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo. Norsk signal LDQZ. Trafik på traden Oslo - Nesodden.
  1976 Ny huvudmaskin, av fabrikat Hedemora 4SA 6, 550 hk, 405 kW, installeras.
  1987-10 Såld till ShipsNielssen A/S, Horten, Norge.
  1988-7 ShipsNielssen A/S byter namn till Nielssen Service A/S, Horten, Norge.
  1989-01-18 Såld till Sjöboden Shipping AB, Stockholm för 3,01 milj NOK och omdöpt till Prinsessan av Stockholm. Svensk signal SMWZ.
  1989 Såld till Rederi AB Saltsjön - Mälaren, Stockholm och omdöpt till Linné. Uthyrd till Ångfartygs AB Strömma Kanal och insatt i trafik på traden Uppsala - Skokloster.
  1990-03 Såld till Nyköpings Rederi AB, Nyköping för 3,6 milj SEK. Trafik på traden Nyköping - Västervik.
  1992 Såld till Nya Nyköpings Rederi AB, Nyköping för 4,8 milj SEK.
  1993 Såld till Visby Rederi & Restaurang AB, Visby för 1,2 milj SEK.
  1993-05-01 Lämnar Nyköping och går till Visby och används där som flytande restaurang samt kör tidvis kryssningar.
  1993-08 Flyttas till Stockholm och används där som flytande restaurang under namnet "Nightline".
  1994 Ombyggd med en ny salong på övre däck.
  1995-05-04 Vid färd från Stockholm mot Strömstad grundstöter man vid norra utloppet av Sotenkanalen vid 15-tiden på eftermiddagen då man går på fel sida om en dykdalb. Dras loss senare på kvällen av bogserbåten Julius och Sjöräddningssällskapets Gustaf Dahlén och bogseras till Hunnebostrand för undersökning.
  1995-05-05 Går för egen maskin från Hunnebostrand till Skärhamn för slipdragning och reparation.
  1995-05-17 Insatt i trafik på traden Strömstad - Fredrikstad, Norge.
  1999 Såld till Gävle Skärgårdstrafik AB, Gävle för 2,54 milj SEK. Trafik i Gävle och Hudiksvall.
  2005-12-09 Såld till HamnNyckeln AB, Nyköping. Restaurangbåt.
  2009-10-24 Såld till Credentia AB, Väddö. Restaurangbåt i Älmsta.
  ? Nytt passagerarcertifikat för 143 passagerare.
  2013-05-11 Omdöpt till Prinsessan Estelle.
  2014-11-19 Såld till Warren Equipment OÜ, Tallinn, Estland och omdöpt till Katharina. Estnisk signal ESKR.
Tillbaka till Nyköpings Rederi AB
Tillbaka till Gävle Skärgårdstrafik AB
Tillbaka till HamnNyckeln AB
Tillbaka till Credentia AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.