Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tyrihans
Sagasund i Oslofjorden 2004-03-30
Sagasund i Oslofjorden 2004-03-30
Foto: Tom Harbø
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1990, S6-7
* Redaren 4/1990, S8-9
* Redaren 1/1994, S6-7, 10
* Redaren 1/1995, S6-7
* Skipet 3/1989, S76
* Skipet 1/1990, S63
* Skipet 3/1990, S12, 26
* Skipet 3/2017, S REG 5
  Byggd 1964
  Varv Skrov/däckshus: Hjørungavaag Verksted A/S, Ulsteinvik, Norge
Utrustning: Ulstein mekaniske verksted, Ulsteinvik, Norge
  Varvsnummer Skrov/däckshus: -
Utrustning: 28
  Registernr 13931
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8633152
  Signal LLTS, SBGX, numera norsk signal LLMD
  Systerfartyg Prinsessen
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,17 meter 33,31 meter
  Största bredd 7,22 meter 7,20 meter
  Djupgående 2,93 meter 3,54 meter
  Brt/Nrt 262/121 257/82
  Maskineri 1 x MWM TRHS 526A 1 x Frich diesel
  Effekt 460 hk, 338 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 12,5 knop 12 knop
  Kapacitet 350 passagerare -
  Historik
  1964-12 Levererad av Ulstein mekaniske verksted som Tyrihans till A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo. Norsk signal LLTS. Trafik på traden Oslo - Nesodden.
  1974-01 Ny huvudmaskin, av fabrikat Frichs 6.185 BCU, 660 hk, 485 kW, installeras i Århus, Danmark.
  1989-06-26 Såld till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs för 2,85 milj NOK och omdöpt till Mälarsund. Svensk signal SBGX.
  1989 Ombyggd i Strängnäs. Ny inredning på mellandäck och akterdäck, kostnad ca 2,0 milj SEK.
  1990-05-04 Insatt i trafik på Mälaren.
  1991 Upplagd sedan rederiet gått i konkurs.
  1993 Såld till Royal Stockholm Cruise Line AB, Mem för 2,0 milj SEK och omdöpt till Saga Lejon.
  1993-05-05 Premiärtur på traden Nyköping - Arkösund.
  1999 Ombyggd.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Frich diesel, 800 hk, 588 kW, installeras.
  2001 Såld till MS Turisten Tore Nybro Hansen & Co, Halden, Norge för 2,6 milj NOK och omdöpt till Sagasund. Norsk signal LLMD. Trafik på traden Fredrikstad - Halden - Strömstad.
  2016-02-12 Såld till MS Sagasund AS, c/o BIA Regnskapslag, Halden.
Tillbaka till Strengnäs Rederi HB
Tillbaka till Royal Stockholm Cruise Line AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.