Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ronja
Ronja utanför Bönhamn, Nordingrå 2012-07-31
Ronja utanför Bönhamn, Nordingrå 2012-07-31
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Passagerar-Redaren 3/2001, S46
* Passagerar-Redaren 1/2002, S26
* Passagerar-Redaren 4/2002, S29, 40-41
* Skärgårdsredaren 2/2008, S29-30
  Byggd 2001
  Varv Westers Mekaniska AB, Jordfall
  Varvsnummer 75
  Registernr 15399
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SCBW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,50 meter 14,50 meter
  Största bredd 4,67 meter 4,67 meter
  Djupgående 0,80 meter 0,80 meter
  Brt/Nrt 35/10 35/10
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 2 x Volvo-Penta D11B1-A MP
  Effekt 998 hk, 734 kW 1.020 hk, 750 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 63 passagerare 63 passagerare
  Historik
  2001-05 Levererad av Westers Mekaniska AB som Ronja till BT Entreprenad & Sjötransporter AB, Skälvik. Trafik i Stockholoms mellersta skärgård.
  2002-06 Uthyrd till Condor Shipping AB, Luleå. Trafik i Luleå skärgård i Luleå kommuns regi.
  2004-06-17 Såld till Condor Shipping AB, Luleå för 6,2 milj SEK. Trafik i Luleå skärgård i Luleå kommuns regi.
  2008-05 Såld till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB, Ullånger. Trafik på traden Barsta / Bönhamn - Högbonden.
  2008-05-23 Premiärtur.
  2009-05-14 Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB byter namn till Höga Kusten-Båtarna AB, Ullånger.
  2018 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo-Penta D11B1-A MP, 1.020 hk, 750 kW, installeras.
Tillbaka till BT Entreprenad & Sjötransporter AB
Tillbaka till Condor Shipping AB
Tillbaka till Höga Kusten-Båtarna i Ulvöhamn AB
Tillbaka till Höga Kusten-Båtarna AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.