Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saltsjöbaden 3
Stockholms Ström 2 vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Stockholms Ström 2 vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringshandlingarna från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-06-16

* Båtologen 3/1983, S108
* Båtologen 4/1986, S170
* Båtologen 3/1998, S133
* Skärgårdsbåten 2/1974, S13
* Skärgårdsbåten 4/1981, S6
* Skärgårdsbåten 4/1982, S13
* Skärgårdsbåten 3/1989, S21
* Skärgårdsbåten 3/1993, S38
* Skärgårdsbåten 3/1994, S14
* Skärgårdsbåten 
* Svensk Sjöfarts Tidning 45/1970, S49

* Aftonbladet 1896-10-22
* Fäderneslandet 1897-02-24
* Aftonbladet 1897-05-21
* Svenska Dagbladet 1897-05-21
* Stockholmstidningen 1898-08-30
* Dagens Nyheter 1899-01-13
* Aftonbladet 1905-12-01
* Dagens Nyheter 1905-12-01
* Svenska Dagbladet 1943-09-20
* Svenska Dagbladet 1962-11-27
* Svenska Dagbladet 1981-09-16
* Expressen 1981-10-06
* Svenska Dagbladet 1981-10-07
* Dagens Nyheter 1981-10-08
* Svenska Dagbladet 1986-04-03


* Sveriges Skeppslista 1911, S96, JSHG, Saltsjöbaden III, 80 hk, 85,37/54,96, 20,23 x 5,36 x 2,70 meter, 1894, Stockholm, Järn, Jernvägsab. Stockholm-Saltsjön, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1913, S100
* Sveriges Skeppslista 1915, S112, Stockholm-Södra Lidingön, Trafikab. Stockholm-Södra Lidingön, Lidingön
* Sveriges Skeppslista 1917, S108
* Sveriges Skeppslista 1919, S108, 87,04/64,65, 22,02 x 5,36 x 1,70 meter
* Sveriges Skeppslista 1921, S110
* Sveriges Skeppslista 1923, S110
* Sveriges Skeppslista 1925, S54, Djurgården 6, 70 hk, Stockholms Ångslupsab., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1927, S60
* Sveriges Skeppslista 1929, S64
* Sveriges Skeppslista 1931, S66
* Sveriges Skeppslista 1933, S64
* Sveriges Skeppslista 1935, S62
* Sveriges Skeppslista 1937, S62, SDTR
* Sveriges Skeppslista 1939, S64
* Sveriges Skeppslista 1941, S62
* Sveriges Skeppslista 1943, S62
* Sveriges Skeppslista 1945, S62
* Sveriges Skeppslista 1947, S66
* Sveriges Skeppslista 1949, S70
* Sveriges Skeppslista 1951, S58
* Sveriges Skeppslista 1953, S60
* Sveriges Skeppslista 1955, S62
* Sveriges Skeppslista 1957, S66
* Sveriges Skeppslista 1958, S70
* Sveriges Skeppslista 1959, S70
* Sveriges Skeppslista 1960, S70
* Sveriges Skeppslista 1961, S70
* Sveriges Skeppslista 1962, S68, 80 hk
* Sveriges Skeppslista 1963, S64, 44/20, 20,72 x 5,36 x 1,70 meter
* Sveriges Skeppslista 1964, S66
* Sveriges Skeppslista 1965, S64
* Sveriges Skeppslista 1966, S64
* Sveriges Skeppslista 1967, S56
* Sveriges Skeppslista 1968, S56
* Sveriges Skeppslista 1969, S58
* Sveriges Skeppslista 1970, S56
* Sveriges Skeppslista 1971, S56, Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1972, S56, Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm 
* Sveriges Skeppslista 1973, S54, Hemort Vaxholm
* Sveriges Skeppslista 1976, S28, 110 hk
* Sveriges Skeppslista 1977, S30
* Sveriges Skeppslista 1978, S28
* Sveriges Skeppslista 1979, S30
* Sveriges Skeppslista 1980, S30
* Sveriges Skeppslista 1981, S32
* Sveriges Skeppslista 1982, S32
* Sveriges Skeppslista 1983, S22, Badholmen I, Söderqvist ÅKE, Vaxholm
* Sveriges Skeppslista 1984, S22, AB Grundstenen 11228, Vaxholm, 100 kW, 22,32 x 5,36 x 1,70 meter
* Sveriges Skeppslista 1985, S22
* Sveriges Skeppslista 1986, S22
* Sveriges Skeppslista 1987, S94, Stockholms Ström 2, Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1988, S94
* Sveriges Skeppslista 1989, S98
* Sveriges Skeppslista 1990, S106
* Sveriges Skeppslista 1991, S112
* Sveriges Skeppslista 1992, S116
* Sveriges Skeppslista 1993, S114
* Sveriges Skeppslista 1994, S112
* Sveriges Skeppslista 1995, S110
* Sveriges Skeppslista 1996, S110, Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1997, S110
* Sveriges Skeppslista 1998, S112
* Sveriges Skeppslista 1999, S112, 75/22, 22,32 x 5,60 x 1,70 meter 
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S120
* Sveriges Skeppslista 2002, S120
* Sveriges Skeppslista 2003, S124
* Sveriges Skeppslista 2004, S126
* Sveriges Skeppslista 2005, S128
* Sveriges Skeppslista 2006, S130
* Sveriges Skeppslista 2007, S138
* Sveriges Skeppslista 2008, S142
* Sveriges Skeppslista 2009, S148
* Sveriges Skeppslista 2010, S147
* Sveriges Skeppslista 2011, S150
* Sveriges Skeppslista 2012, S173
* Sveriges Skeppslista 2013, S154
* Sveriges Skeppslista 2014, S159
* Sveriges Skeppslista 2015, S158
* Sveriges Skeppslista 2016, S156
* Sveriges Skeppslista 2017, S160
* Transportstyrelsen, EKAN, 2021-06-19; Stockholms Ström 2, SDTR, Passagerarmotorskepp, färja, Stockholm, 1894, 22,32 x 5,60 meter, 405 kW, 220 pax (begränsat E), 123 pax (E)

Hytterna målas bruna inför säsongen 2007, se bilder 2007-05-03
  Byggd 1894
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 217
  Registernr 5219
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JSHG, numera SDTR
  Systerfartyg Saltsjöbaden 1 Saltsjöbaden 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,23 meter 22,32 meter
  Största bredd 5,36 meter 5,60 meter
  Djupgående 2,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 85/55 75/22
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania DSI 12
  Effekt 80 hk, 59 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 220 passagerare
  Historik
  1894-11 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3 till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 20.000 SEK. Trafik på traden Karl XII:s torg - Stadsgården (Saltsjöbanans slutstation).
  1896-09-28 Kolliderar ca. kl. 19.35 med bogserångaren Vale vid färd på Strömmen med 16 passagerare ombord. Saltsjöbaden 3 får stora skador på reling och överbyggnad och även Vale, som vid tillfället drar en större pråm, får plåtskador. Kaptenen på Vale döms senare som ansvarig för olyckan och får böta 300 SEK.
  1915-05-03 Såld till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön, Lidingö för 21.000 SEK och omdöpt till Stockholm-Södra Lidingön. Ny hemort Lidingö. Trafik mellan spårvagnshållplatsen i Ropsten och Södra Lidingöbanans ändstation i Herserud, Lidingö.
  1919-11-14 Ommätt. Mått 22,02 x 5,36 x 1,70 meter. Tonnage 87/64.
  1925-06-11 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 21.500 SEK och omdöpt till Djurgården 6. Ny hemort Stockholm.
  1943-09-18 Kolliderar på kvällen utanför Räntmästaretrappan med ångslupen Ingeborg och får skador på relingen. Inga personer skadas vid incidenten men flera på de båda fartygen ramlar omkull. Orsak till olyckan är att Djurgården 6 inte går att styra på grund av de starka strömmarna som bildats bakom Finlandsbåten Arcturus som just lagt ut från Skeppsbrokajen.
  1962-01 Motoriserad vid Stockholms Ångslups AB:s varv med en dieselmotor, av fabrikat Scania-Vabis, 80 hk, 59 kW. Ny skorsten. Ommätt. Mått 20,72 x 5,36 x 1,70 meter. Tonnage 44/20.
  1969 Målas under våren, tillsammans med övriga djurgårdsfärjorna, brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, har ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 100.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Stor-Stockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1971-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 62.626 SEK.
  1972 Ny hemort Vaxholm.
  1974 Ombyggd med nya styrhytter. Passagerarsalongen förlängs i båda riktningar. Ny huvudmaskin, 110 hk, 81 kW, installeras.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D8, 135 hk, 100 kW, installeras.
  1980-09 Går sin sista tur på traden Slussen - Allmänna gränd. Upplagd till försäljning.
  1981-10-02 Såld till krögare Åke Söderqvist, Vaxholm för 126.000 SEK och omdöpt till Badholmen 1. Trafik på traden Vaxholm - Badholmen.
  1983-03 Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm för 100.000 SEK. Nya mått 22,32 x 5,36 x 1,70 meter.
  1986 Såld till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB, Stockholm för 200.000 SEK och omdöpt till Stockholms Ström 2. Ny hemort Stockholm. Renoverad och ombyggd. Trafik på traden Slussen - Fjäderholmarna samt charter.
  1989 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 12, 135 hk, 99 kW, installeras.
  1995 Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB byter namn till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm.
  1998 Ommätt. Mått 22,32 x 5,60 x 1,70 meter. Tonnage 75/22.
  2007-08-10 Vid ett anlöp av Fjäderholmarna under dagen så glider färjans stäv i sidled och tappar fästet sedan skepparen gått iland. Färjans akter slår i bryggan vid serveringen. Färjan, dess däcksman och ett fåtal passagerare fortsätter sedan ut på fjärden. Skepparen skriker instruktioner till däcksmannen som får stopp på färjan medans skepparen tar sig ut till färjan med hjälp av Delfin XII. Ingen kommer till skada.
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Trafik AB Stockholm - Södra Lidingön
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Badholmen
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
Tillbaka till Rederi AB Stockholms Ström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 953 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.