Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Siljan
Siljan 2003-09
Siljan 2003-09
Foto: Anders Winter
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1868
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 57
  Registernr 12320
  Fartygstyp Ångvarpbåt
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SGLX, numera SFE 3921
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,80 meter 21,99 meter
  Största bredd 4,66 meter 4,70 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 56/- 46/13
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x R Sjöströms ångmaskin
  Effekt - 110 hk, 80 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1868 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Siljan till Stora Kopparbergs Bergslags AB, Falun. Timmervarpbåt på Siljan. Används även av Korsnäs Sågverks AB.
  1873 Övertas av Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsbolag.
  1877 Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsbolag byter namn till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening.
  1890 Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening byter namn till Dalelfvarnes Flottningsförening.
  1904 Ny ångmaskin, av fabrikat Robert Sjöströms Mekaniska Verkstad, Gävle, 110 hk, 80 kW, installeras.
  ? Oljeeldning installeras.
  1966 Upplagd.
  1969 Såld till Axel Bergkvist AB, Insjön.
  2012-11-22 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2019-11-18 Överförd till båtregistret med signal SFE 3921.
Tillbaka till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsbolag
Tillbaka till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening
Tillbaka till Dalelfvarnes Flottningsförening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.