Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Erasmus
Norreborg i Helsingborg 2006-08-29
Norreborg i Helsingborg 2006-08-29
Foto: Jeppe Sörensson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* https://www.elding.is/eldey WEB, 2017-03-08 PN
* Redaren 3/1995, S16
* Båtologen 3/2015, S187
* Skipet 4/2001, S57
  Byggd 1971
  Varv Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S, Risør, Norge
  Varvsnummer 270
  Registernr 15458
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7112216
  Signal LAQR, SGLM, numera isländsk signal TFEG
  Systerfartyg Sundbuss Magdelone Sundbuss Jeppe
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 34,11 meter 34,11 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 2,25 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 191/93 298/106
  Maskineri 2 x Volvo Penta 2 x Scania DI14 73M 40S
  Effekt 540 hk, 397 kW 897 hk, 660 kW
  Toppfart 12 knop 11,5 knop
  Kapacitet 250 passagerare 247 passagerare
  Historik
  1971-06-12 Levererad av Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S som Sundbuss Erasmus till Moltzau Tankrederi A/S, Oslo (Sundbussarna). Norsk signal LAQR.
  1971-06-13 Premiärtur på traden Helsingborg - Helsingör.
  1994-04 Ommätt. Nytt tonnage 298 brt, 106 nrt.
  2001-09 Såld till Ven-Trafiken AB, Landskrona för 3,5 milj SEK och omdöpt till Erasmus. Svensk signal SGLM.
  2001-12-09 Omdöpt till Norreborg och insatt i trafik på traden Landskrona - Ven.
  2002 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI14 73M 40S, 897 hk, 660 kW, installeras.
  2015-04-24 Såld till Hvalaskoðun Reykjavík ehf., Reykjavík, Island för 3,5 milj SEK och omdöpt till Eldey. Isländsk signal TFEG. Valsafari.
Tillbaka till Ven-Trafiken AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.